2 Kwietnia 2002Pojawiaja sie pierwsze zapowiedzi
Oblivion Lost, taktycznej, druzynowej strzelaniny umiejscowionej w dalekiej przyszlosci, w której kluczowa role odgrywaja podróze przez miedzyplanetarne portale. Gra oparta jest na silniku
X-Ray.
Gdzies w roku 2002Oficjalna nazwa gry zostaje zmieniona na
S.T.A.L.K.E.R.: Oblivion Lost. Akcja gry przenosi sie do Czarnobyla.
12 Pazdziernika 2002Wedlug
Olega Yavorskiego, twórcy pracuja obecnie nad
"prawdziwa" rozgrywka. Podstawowe elementy, takie jak
AI, fizyka i potwory beda mniej wiecej
gotowe do lutego.
7 Listopada 2002Zostaje pokazany
nowy trailer prezentowany na
German Games Convention. Pochodzi z wersji
pre-alpha i nie ma jeszcze zaimplementowanych elementów rozgrywki.
8 Listopada 2002Wersja demo bedzie wydana przewidywalnie
okolo lutego 2003.
30 Listopada 2002Podczas prezentacji nowych chipsetów nVidii,
GeForce FX, S.T.A.L.K.E.R.: Oblivion Lost pojawil sie na liscie gier korzystajacych z nowych mozliwosci tych kart. W zwiazku z tym, oraz z faktem, ze
nVidia jest technicznym partnerem GSC Game World, pojawily sie przypuszczenia, ze S.T.A.L.K.E.R. bedzie wykorzystywal równiez
DirectX 9. Do tej pory GSC informowali, ze silnik bedzie pracowal w standardach DirectX 8. Jeden z twórców skomentowal to w ten sposób: "Gra bedzie pracowala z DirectX 8. W chwili premiery
bedzie równiez dostosowana do DirectX 9."
20 Grudnia 2002Wedlug GSC
proces tworzenia gry bedzie ukonczony w
sierpniu 2003.
30 Grudnia 2002- Prace nad
X-Ray rozpoczely sie
2 lata temu.
- Potrzeba
okolo roku, aby ukonczyc prace nad S.T.A.L.K.E.R.em.
***************************************************************************13 Stycznia 2003Pojawiaja sie plotki o
przesunieciu premiery S.T.A.L.K.E.R.a
z 4 kwartalu 2003 na 1 kwartal 2004.
GSC dementuje plotki utrzymujac, ze gra bedzie gotowa do
pazdziernika 2003.
6 Lutego 2003Pojawiaja sie informacje, ze S.T.A.L.K.E.R. bedzie wydany przez
"znanego i poteznego wydawce". Kontrakt zostanie wkrótce podpisany. Nie wiadomo o kogo chodzi.
12 Lutego 2003GSC nadal
planuje wydac gre w 4 kwartale 2003. Gra ma obecnie status
"Technical Demo". Stadium
pre-alpha bedzie zademonstrowane na tegorocznych targach
E3.
14 Lutego 2003Strefa "urosla" z 20 do
30 kilometrów kwadratowych.
24 Marca 2003Premiera jest planowana na
Listopad 2003. Opisano render DirectX 9 i mozliwosci stwarzane przez
Pixel Shader 2.0.
20 Kwietnia 2003Obecne prace skupiaja sie na renderze
DirectX 9 i rozgrywce.
7 Maja 2003Prawa do wydania S.T.A.L.K.E.R.a oficjalnie przechodza do rak giganta
THQ.
Wydawca oglasza, ze gra ukaze sie w
2004, podczas gdy GSC twierdzi, ze nie zmienili zdania i nadal planuja wydac S.T.A.L.K.E.R.a w
2003. Ostateczne slowo w kwestii premiery
nalezy do GSC.
27 Maja 2003The Guru of 3D prezentuja pierwsze
screenshoty DirectX 9.
8 Czerwca 2003GSC sa przygotowani na sprzedawanie licencji silnika
X-Ray zainteresowanym firmom od 4 kwartalu 2003.
4 Lipca 2003- Sporo firm pytalo o X-Ray.
- Gra jest w fazie
Alpha.
- GSC nie mysleli jeszcze o beta-testach.
10 Lipca 2003GSC poinformowali w wywiadach, ze THQ ustalilo date premiery na
1 kwartal 2004.
16 Lipca 2003Zostaje zaprezentowany nowy trailer (5min) skupiajacy sie na elementach i cechach charakterystycznych S.T.A.L.K.E.R.a.
28 Lipca 2003GameSurf informuje, ze THQ
stracilo 3.6 mln dolarów za ten kwartal, pomimo wyzszych niz poprzednio wyników sprzedazy. THQ ma nadzieje, ze S.T.A.L.K.E.R. i inne tytuly sprawia, ze przyszly rok bedzie wygladal inaczej.
19 Sierpnia 2003Aktualna wersja gry ma byc zaprezentowana prasie. Zawiera ona niektóre potwory i funkcjonujacy System Symulacji Zycia na róznych poziomach.
21 Sierpnia 2003Wydany zostaje
nowy trailer dajacy przedsmak atmosfery gry.
30 Sierpnia 2003Data premiery nadal pozostaje niezmieniona:
1 polowa 2004.
1 Wrzesnia 2003Gra jest w stadium
Alpha.
21 Wrzesnia 2003Rozpoczeto
implementowanie fabuly.
17 Pazdziernika 2003THQ zlozylo wizyte GSC. Zaprezentowana wersja gry zrobila na wydawcy
duze wrazenie.
13 Listopada 2003GSC wydaja
nowy trailer prezentujacy zaimplementowana
ostatnio technologie odpowiedzialna za
dynamiczny cykl dzien-noc, jak równiez
efekty pogodowe.
9 Grudnia 2003Oficjalna data premiery zostala ustalona na
przelom maja i czerwca 2004.
***************************************************************************13 Stycznia 2004S.T.A.L.K.E.R. zostaje nagrodzony przez
GameMarshal jako
najbardziej obiecujaca gra 2004.
6 Lutego 2004Nastapila
zmiana nazwy gry. Od teraz bedzie sie nazywac
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Informacja jest jednak nieoficjalna.
23 Lutego 2004S.T.A.L.K.E.R. zostal zaprezentowany na
Konferensji RGD w Moskwie. Gra otrzymala nagrody w kategoriach:
- Najlepsza Grafika
- Najlepsza Technologia
- Najlepsza Gra
10 Marca 2004THQ i GSC oficjalnie
potwierdzili zmiane podtytulu gry z Oblivion Lost na Shadow of Chernobyl.
5 Kwietnia 2004Ukazuje sie
nowy trailer pokazujacy atak stalkera na ukryty obóz wroga; nastepnie atak mutantów na przyczólek ludzi.
14 Kwietnia 2004S.T.A.L.K.E.R. bedzie korzystal z mozliwosci
Shader Model 3.0.
21 Kwietnia 2004The ModFathers opublikowali raport z prezentacji najnowszej karty nVidii,
GeForce 6800. Podczas imprezy zaprezentowano
grywalne demo S.T.A.L.K.E.R.a.
26 Czerwca 2004Obecna data premiery:
koniec roku.
5 Lipca 2004GSC wydaje
dwa nowe trailery, pokazane na targach E3, wzbogacone o komentarze. Pierwszy przedstawia
Strefe i mutanty, drugi
ludzkich przeciwników i AI podczas walki.
9 Lipca 2004GSC wydaje
kolejne dwa trailery zaprezentowane na E3. Pierwszy skupia sie na
klanach, fizyce i handlu, drugi na
anomaliach, pojazdach i dlugo oczekiwanym
DirectX 9.
30 Lipca 2004Gamespot informuje, ze
THQ "strategicznie" przesunelo date premiery
z 4 kwartalu 2004 na 1 kwartal 2005.
25 Sierpnia 2004THQ planuje drugi beta test we wrzesniu.
Publiczna beta ma sie rozpoczac
w listopadzie.
2 Wrzesnia 2004THQ wspólpracuje z
AMD w kwestii specjalnej wersji S.T.A.L.K.E.R.a dostosowanej do
64-bitowych procesorów.
THQ oficjalnie oglasza, ze 5000 graczy bedzie bralo udzial w beta testach multiplayera.
26 Wrzesnia 2004Obecna data premiery:
Luty 2005.
28 Pazdziernika 2004W oparciu o raport fiskalny THQ, wydawca zdecydowal
przesunac date premiery na 1 kwartal fiskalnego 2006, co przenosi rzeczywista premiere na
kwiecien/maj 2005.
29 Pazdziernika 2004Oficjalnie ogloszono przesuniecie premiery na
maj.
19 Listopada 2004Wedlug
Olesa Shishkovtsova, praca nad
X-Ray powinna sie zakonczyc w
grudniu tego roku. Twierdzi on równiez,
ze jedynym problemem w kwestii S.T.A.L.K.E.R.a jest obecnie
usuwanie bledów z Systemu Symulacji Zycia.
10 Grudnia 2004Pojawiaja sie pogloski o przesunieciu daty premiery. THQ dementuje pogloski, twierdzac, ze
gra nie uswiadczy wiecej opóznien. Obecna data premiery pozostaje niezmieniona:
Maj 2005.
***************************************************************************12 Stycznia 2005- S.T.A.L.K.E.R. to bardzo wazny tytul dla THQ.
- Obecna data premiery pozostaje niezmieniona:
Maj 2005.
2 Lutego 2005THQ zmienia date premiery i nie bedzie ona miala miejsca w maju 2005.
Oleg Yavorsky wyraza wdziecznosc za zagwarantowanie dodatkowego czasu przez THQ. Zadna nowa data
nie zostala ustalona.
15 Marca 2005THQ oglasza, ze oficjalna data wydania S.T.A.L.K.E.R.a to:
When it's done.
13 Kwietnia 2005THQ kolejny raz
potwierdza, ze S.T.A.L.K.E.R. zostanie zaprezentowany na
tegorocznych targach E3.
11 Maja 2005Kraza pogloski o przesunieciu daty premiery na rok 2006.
13 Maja 2005Zostaje wydany pierwszy trailer bedacy w calosci prezentacja
renderu DirectX 9.
22 Maja 2005S.T.A.L.K.E.R.
nie zostaje pokazany na targach E3, wbrew poprzednim
zapewnieniom THQ. Gra ma zostac zaprezentowana na
German Games Convention.
28 Maja 2005Ze wzgledu na
nieobecnosc S.T.A.L.K.E.R.a na targach E3, gra otrzymuje
specjalna nagrode:
Najwieksza niespodzianka PC. Brak wzmianki o S.T.A.L.K.E.R.ze na E3 wywolal wiele komentarzy ludzi z branzy i serwisów wyrazajacych rozczarowanie z tego powodu.
31 Maja 2005Oficjalna strona zostaje rozszerzona o sekcje
World Researches bedaca zbiorem raportów rozmaitych badaczy Strefy.
26 Czerwca 2005Oleg Yavorsky informuje, ze na odbywajacej sie 18-21 sierpnia
German Games Convention, zostanie pokazane
znacznie wiecej informacji ze swiata S.T.A.L.K.E.R.a niz do tej pory.
8 Lipca 2005Pojawily sie oficjalne informacje pochodzace od
Antona Bolshakova, ze S.T.A.L.K.E.R.
nie pojawi sie w 2005 roku.
"Gdy fabula zostanie calkowicie zaimplementowana (co sie wlasnie odbywa), symulacja zostanie ostatecznie zbalansowana. Gra z cala pewnoscia nie ukaze sie w tym roku. Czekajcie na ogólnoswiatowa kampanie reklamowa,
jej rozpoczecie bedzie oznaczac, ze od premiery bedzie nas dzielic pól roku."
12 Lipca 2005Pojawiaja sie
plotki, ze premiera jest
planowana na jesien 2006. THQ je dementuje; oficjalna premiera to nadal
"rok 2006", przypuszczalnie bedzie to
poczatek 2006.
10 Sierpnia 2005Pojawiaja sie przypuszczenia, ze S.T.A.L.K.E.R.
nie zostanie zaprezentowany na
German Games Convention. THQ potwierdza, ze
jest to prawda.
12 Sierpnia 2005W odpowiedzi na rozczarowanie
nieobecnoscia S.T.A.L.K.E.R.a na
German Games Convention,
Oleg Yavorsky napisal, ze planowane jest
specjalne wydarzenie, podczas którego gra zostanie zaprezentowana. Dodatkowo maja zostac podjete kroki, majace na celu
podniesienie fanów na duchu.
16 Wrzesnia 2005Andrew Prokhorov wyjasnia obecna sytuacje ze S.T.A.L.K.E.R.em w oficjalnym liscie do fanów. Jednym z wymienionych punktów jest informacja o czesciowej
przebudowie kluczowych elementów fabuly.
Gra zostala nominowana do nagrody
Golden Joystick w kategorii
"Gra, która trzeba wypatrywac w 2006".
18 Pazdziernika 2005FlamingPumpkin odwiedza
siedzibe GSC. Twierdzi, ze na obecnym poziomie gra jest
niemal gotowa do wydania.
6 Listopada 2005Od kilku dni kraza informacje, ze
THQ przesunelo date premiery na
druga polowe fiskalnego roku 2007, co rzeczywista date przenosiloby na
pazdziernik 2006, najwczesniej. GSC chcialoby wydac gre wczesniej i mysli, ze moze sie to udac. THQ widzi staly postep w pracach i mówi, ze konkretna data nie zostala ustalona. Ostatecznie informacja zostaje
potwierdzona.
11 Listopada 2005Od 16 listopada
niemieccy fani beda mogli zakupic pierwsza ksiazke ze swiata S.T.A.L.K.E.R.a, bedaca
wprowadzeniem do fabuly gry.
18 Grudnia 2005S.T.A.L.K.E.R. zostal
nominowany przez serwis
GameSpot do nagrody
"Najbardziej rozczarowujace opóznienie premiery".
20 Grudnia 2005GameSpot nagrodzil S.T.A.L.K.E.R.a w kategorii
"When it's Done". Jest to kategoria dla gier, które
sa niecierpliwie wyczekiwane, ale nie ma
zadnych informacji na temat
daty premiery.
***************************************************************************4 Stycznia 2006S.T.A.L.K.E.R. ma zostac zaprezentowany na
Gameland Award 25 lutego.
2 Lutego 2006Pojawiaja sie informacje, ze S.T.A.L.K.E.R.
zostal zawieszony.
GSC oficjalnie
dementuje te plotki, informujac jednoczesnie, ze gra znajduje sie obecnie w stadium
Beta Approval.
4 Lutego 2006Wedlug
raportu fiskalnego THQ, S.T.A.L.K.E.R. zostaje przeniesiony na
4 kwartal fiskalnego 2007. W tym wypadku rzeczywista data to najwczesniej
styczen-marzec 2007. GSC
nie bedzie sie sprzeciwiac THQ.
25 Lutego 2006Na
Gameland Award zostaje zaprezentowany
nowy trailer przy akompaniamencie zespolu Firelake (trailer w calosci w DirectX 9). Przypuszczalnie zostanie on wkrótce wydany w wysokiej rozdzielczosci.
27 Lutego 2006GSC informuje, ze trailer prezentowany na Gameland Award byl
ekskluzywny dla GLA i nie zostanie zamieszczony w internecie. Planowany jest nowy trailer, który ma zostac zaprezentowany fanom w najblizszej przyszlosci.
3 Marca 2006S.T.A.L.K.E.R. opuszcza GLA z tytulem
"Najbardziej oczekiwana gra w 2006".
21 Marca 2006Igor Gramotkin i Alexander Navikov (zarzad czarnobylskiej elektrowni) odwiedzaja siedzibe GSC celem zobaczenia S.T.A.L.K.E.R.a na wlasne oczy. Gra zostaje przyjeta
pozytywnie. W najblizszym czasie ma zostac zaprezentowany wideo-raport z wizyty.
30 Marca 2006W magazynie Game.ExE (wydanie kwietniowe) zostaje zamieszczony
soundtrack S.T.A.L.K.E.R.a, skomponowany przez MoozE'a. Ze wzgledu na utrudniony dostep do pisma w pozostalych czesciach swiata, OST zostaje zamieszczony w internecie przez STALKER-Portal.ru.
13 Kwietnia 2006IGN zamieszcza liste
najbardziej opóznianych gier. S.T.A.L.K.E.R. trafia na
miejsce 4.
5 Maja 2006Pojawia sie
oficjalna informacja o obecnosci zarówno GSC jak i S.T.A.L.K.E.R.a na tegorocznych
targach E3.
11 Maja 2006Pojawiaja sie
pierwsze screenshoty prezentujace
obecny render DirectX 9.
15 Maja 2006Raporty z zamknietej prezentacji gry na targach E3 zaznaczaja
usuniecie z gry elementów jedzenia i spania. AI zostaje rzekomo
oskryptowane.
Czlowiekiem prezentujacym gre na E3 jest
Dean Sharpe, który zostal rok temu sprowadzony przez THQ do GSC, aby pomóc im uporzadkowac gre. Zaznaczane sa wprowadzone przez niego liczne zmiany.
28 Maja 2006Stalker-World i Gameru.net zdecydowaly sie na
bojkot, bedacy protestem przeciwko nieobecnosci jakichkolwiek informacji na temat gry. Strony zostaja zamkniete do czasu, gdy GSC i THQ przerwa cisze zwiazana z gra.
1 Czerwca 2006W magazynie Gamestar pojawia sie zapowiedz gry, jak równiez
6-minutowy material zawierajacy sceny z zamknietej prezentacji na targach E3.
9 Czerwca 2006GSC wyjasnia sprawe plotek, które powstaly na podstawie zapowiedzi gry z E3. Wyjasnione zostaja nastepujace punkty:
*Oskryptowanie gry [Falsz]
*Usuniecie pojazdów [Falsz]
*Usuniecie spania [Prawda]
*Usuniecie glodu [Falsz]
13 Czerwca 2006Oficjalna data premiery zostaje ustalona na
pierwszy kwartal 2007.
20 Lipca 2006Oleg Yavorsky potwierdza obecnosc gry na Games Convention 2006 w Lipsku.
19 Sierpnia 2006THQ potwierdza obecnosc gry na Games Convention 2006 w Lipsku. Zapowiadane jest
interaktywne demo.
26 Sierpnia 2006Na GC zostaje zaprezentowane
grywalne demo wersji multiplayer.
W grudniu ma trafic do sprzedazy w Niemczech druga ksiazka oparta na S.T.A.L.K.E.R.ze. Jej tytul to Inferno.
8 Pazdziernika 2006Podczas imprezy Igrograd odbywajacej sie na Ukrainie Stalker-Portal przeprowadzili wywiad z
Atemem z GSC. Wedlug niego kampania reklamowa rozpocznie sie
za póltorej miesiaca i potrwa trzy miesiace.
10 Pazdziernika 2006Wice-prezydent GSC,
Anton Bolshakov informuje, ze kampania reklamowa rozpocznie sie
wkrótce, byc moze nawet w ciagu tygodnia. Pierwsza faza bedzie odnowienie kontaktu z fanami, a druga wlasciwa kampania.
24 Pazdziernika 2006Rozpoczyna sie dwudniowa impreza w Kijowie, podczas której zaprezentowana zostaje niemal ostateczna,
grywalna wersja S.T.A.L.K.E.R.a.
26 Pazdziernika 2006Poczawszy od tego dnia zaczynaja pojawiac sie nowe screenshoty DX9, jak równiez liczne relacje z imprezy w Kijowie.
W pózniejszych terminach relacje przynosza informacje o dacie premiery majacej miejsce w
Marcu 2007 i otwartym beta-tescie wersji Multiplayer na przelomie
grudnia i stycznia.
30 Pazdziernika 2006Stalker-portal.ru zamieszcza, nagrane kamera
intro S.T.A.L.K.E.R.a zawierajace sceny CGI.
8 Grudnia 2006THQ zamieszcza
pierwszy promocyjny trailer pod tytulem
"The Legacy of Chernobyl". Zaprezentowane sa w nim sceny z czasu katastrofy w 1986, jak równiez kilka scen CGI. Na samym koncu podana zostaje data premiery:
Marzec 2007.
15 Grudnia 2006THQ zamieszcza
drugi promocyjny trailer pod tytulem
"Aftermath". Zaprezentowane sa w nim na przemian sceny bezposrednio z gry i CGI. Na koncu ponownie podana jest data Marzec 2007.
19 Grudnia 2006Potwierdzona zostaje informacja o beta-tescie wersji Multiplayer
w styczniu.
**************************************Svt**********************************29 Stycznia 2007Zmiany na oficjalnej stronie Stalkera.
2 Luty 2007Także wydawca - THQ, otwiera stronę poświęconą grze. Czuć już atmosferę nadchodzącej premiery.
21 Luty 2007Ruszają beta-testy Stalkera. Dostępny jest tylko muliplayer, do ściągnięcia z FilePlanet. Gigantyczne lagi skutecznie zniechęcają graczy.
2 Marca 2007Ważna data. Właśnie 2 Marca Anno Domini 2007 S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl powędrował do tłoczni.
21 Marca 2007Gra zostaje wydana na terenie Australii i Północnej Ameryki.
23 Marca 2007Premiera gry na terenach byłego Związku Radzieckiego i w cywilizowanej części Europy.
27 Marca 2007Pojawia się pierwszy patch - uaktualniający grę do wersji 1.0001. Gracze na całym świecie klną - nie działają stare sejwy.
13 Kwietnia 2007Stalker w końcu wydany w Polsce.
11 Maja 2007Drugi patch - 1.0003
16 Maja 2007GSC zapowiada, że na nadchodzących targach E3 zaprezentuje "kilka nowych gier w świecie S.T.A.L.K.E.R.a.
11 Lipca 2007Z targów E3 świat obiega informacja, że GSC planuje prequel Shadow of Chernobyl - tym razem podtytuł brzmi "Clear Sky".
31 Lipca 2007Ukazuje się pierwszy filmik prezentujący nadchodzący prequel - Clear Sky.
22 Sierpnia 2007Patch nr 3 - 1.0004
12 Listopada 2007Patch nr 4 - 1.0005. Zmiany tylko w multi.
23 Listopada 2007GSC Game World uzyskało certyfikat Microsoftu - od teraz może bez przeszkód wydawać gry na XBOX 360. Gdzieś w domyśle widać Stalkera w konwersji na tą właśnie konsolę.
25 Grudnia 2007S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl uznany za najbardziej klimatyczną grę roku 2007 ("The most atmospheric game of the year") w plebiscycie GameSpot.
***************************************************************************1 Luty 2008GSC zrywa współpracę z THQ - Clear Sky wyda firma Koch Media. Data premiery zmienia się z pierwszego kwartału 2008 na pierwsze półrocze 2008. CD Projekt w kropce - polskim dystrybutorem gier Koch Media jest Cenega.
5 Luty 2008Oficjalnym wydawcą Clear Sky na terenie polski zostaje CD Projekt.
27 Marzec 2008GSC ogłasza pierwszą datę premiery - 29 sierpień 2008.
16 Kwietnia 2008Długo po premierze wciąż spływają nagrody dla Shadow of Chernobyl - tym razem gra otrzymała wyróżnienia "The most atmospheric game of the year" i "The best national game" od portalu cRPG.ru.
23 Kwietnia 2008Kolejna nagroda, tym razem chodzi o "Best game graphics", przyznaną na branżowej konferencji w Moskwie.
24 Kwietnia 2008Na światło dzienne wychodzi pierwszy trailer technologiczny, prezentujący m.in. możliwości nowego silnika graficznego w zakresie DirectX 10.
24 Lipiec 2008Kolejny trailer - tym razem ma on prezentować "Klimat, Odwzorowanie rzeczywistości oraz dbałość o szczegóły".
29 Lipiec 2008Clear Sky wraca z targów E3 z nagrodą za najlepszą grafikę według portalu Voodoo Extreme.
1 Sierpień 2008Oficjalny wydawca - Koch Media uruchomia stronę poświęconą Clear Sky.
5 Sierpień 2008Na oficjalnej stronie pojawiają się oficjalne wymagania sprzętowe.
10 Sierpień 2008Brytyjski PC Zone w numerze październikowym publikuje pierwszą recenzję Clear Sky, ocena - 88%.
15 Sierpień 2008Trwaja zawirowania wokół premiery Clear Sky. Cytując stalker.pl:
"Po dzisiejszej wiadomości o zmianie daty premiery gry myśleliśmy, że 5 września będzie dniem premiery dla całej Europy. Jak się okazuje Czyste Niebo w Rosji jest już w złotej fazie czyli momencie gdy płyta z grą trafia do tłoczni! Równie interesująca jest data premiery, która ustalona została na 22 sierpnia [sic!]. Mamy również informację od naszych zachodnich sąsiadów, u których wciąż mówi się o premierze 29 sierpnia!"22 Sierpień 2008Premiera gry. Pierwsi cieszą się nią Rosjanie.
27 Sierpień 2008Na światło dzienne wychodzi pierwszy patch, do rosyjskiej wersji gry.
30 Sierpień 2008Premiera gry w Stanach Zjednoczonych przesunięta na 15 września. Taki sam poślizg zanotuje wersja dystrybuowana przez Steam. Powód jest prozaiczny - na instrukcjach do gier zapomniano wydrukować CD-Keye...
3 Wrzesień 2008Oficjalna strona informuje, że sprzedało się już dwa miliony kopii gry. Jutro premiera w Polsce.
4 Wrzesień 2008Jutro premiera. Do graczy w Polsce zaczynają przychodzić gry zamówione pre-orderem. Średnia ocen w internecie oscyluje w okolicach 80%. Tego samego dnia ukazuje się patch do innych wersji językowych.
9 Wrzesień 2008Otwarto pre-ordery w Stanach. Posiadacz kont Steam mogą już zamawiać swoje kopie Clear Sky.
23 Wrzesień 2008Oficjalna strona gry oferuje dodatkową mapą do Clear Sky - Industrial.
2 Październik 2008Pojawia się patch 1.5.05. Poprawki zarówno w single jak i w multi.
3 Listopad 2008Kolejny patch. Cyferki: 1.5.07. To już trzecia poprawka, bugi te same.
30 Grudzień 2008Jest już dostępny benchmark Clear Sky. Testerzy sprzętu mogą pomęczyć swoje maszyny w Zonie.
***************************************************************************8 Styczeń 2009Kolejny patch - 1.5.08.
25 Luty 2009W Internecie pojawia się, oficjalnie wypuszczona przez ludzi z GSC, wersja beta z 2004 roku. 'xrCore' build 1935, bo tak ją nazwano, pochodzi z wczesnej fazy produkcji i pokazuje czym mógłby być Shadow of Chernobyl, gdyby nie okazał się być tym, czym jest.
7 Kwiecień 2009Nagłe ożywienie na scenie: GSC zapowiada nowy dodatek do gry - Call of Prypiat ma ukazać się jeszcze w tym roku. To nie koniec nowości. Sergey Grigorovich zapowiada, że na pewno zabierze się z kolegami i koleżankami za produkcję S.T.A.L.K.E.R.a 2.
22 Kwiecień 2009Na rynku wschodnim pojawiają się pierwsze, opublikowane w prasie, informacje na temat Call of Prypiat. stalker.pl pisze: Nowa fabuła w telegraficznym skrócie: rzecz dzieje się po wydarzeniach przedstawionych w Cieniu Czarnobyla. Po znalezieniu drogi do centrum Zony rząd planuje zakrojoną na szeroką skalę akcję militarną, mająca zaprowadzić porządek w bezpośrednich okolicach elektrowni. Pierwsze etap akcji - zwiad lotniczy kończy się jednak druzgocącą porażką - powraca jedynie kilka maszyn. W celu zbadania przyczyn tej porażki do centrum Zony zostaje wysłany agent specjalny - w tej roli gracz.
Do tego fotorealistyczne odwzorowana Zona, rozbudowany system zadań pobocznych, nowe mutanty, nowy a-life itp. itd.
24 Kwiecień 2009CD Projekt wydaje w Polsce Czyste Niebo w Platynowej Kolekcji.
29 Kwiecień 2009Światło dzienne po raz pierwszy widzi najnowszy patch - 1.5.09.
30 Kwiecień 2009Tajemnicza poliszynela staje się faktem - Call of Prypiat zostaje oficjalnie zapowiedziany przez GSC.
07 Maj 2009Nowe informacje publikuje na swoich łamach Gameworld Navigator. Dowiadujemy się na przykład, że w CoP "nie będzie żadnych zmian i ulepszeń w multiplayerze", "developerzy skupili się bardziej na spójności całej fabuły, przy konsultacji z pisarzami itd. Ilość akcji będzie zredukowana, aby nadać grze lepszej atmosfery, wyludnienia, samotności - ze spustoszałą Zoną, gdzie czyhają na nas ukryte niebezpieczeństwa", "AI mutantów będzie całkowicie zmienione", "w grze nie ujrzymy żadnej ze starych lokacji".
08 Maj 2009Na rosyjskiej konferencji poświęconej grom komputerowym ma pojawić się GSC wraz z Call of Prypiat. Fani oczekują nowych wiadomości, a może i nawet filmów prezentujących nowy tytuł.
15 Maj 2009Rusza oficjalna strona nadchodzącej produkcji, pojawiają się pierwsze screeny i film z rozgrywki, pochodzące z konferencji KRI.
19 Maj 2009Cień Czarnobyla zaczyna powoli odsuwać się w cień - można go ściągnąć za darmo ze strony gametap.
20 Sierpień 2009Spora roszada w światku Stalkera. Wydawca, do którego zdążyliśmy się przyzwyczaić, czyli THQ, traci prawa do najnowszej gry z serii. Nowym międzynarodowym wydawcą został bitComposer Games z Niemiec. Premiera planowana jest na jesień 2009. W Polsce zaczynają się spekulację kto przejmie schedę po CD Projekt.
Tego samego dnia pojawia się pierwsze video z Zewu Prypeci, prezentujące gameplay nadchodzącej produkcji.
9 Wrzesień 2009Kolejne plotki dotyczące Stalkera w wersji na konsole. Oleg Jaworski wspomina mgliście, że może coś w tej kwestii będzie się działo, ale nie przed premierą Zewu.
11 Wrzesień 2009Pojawia się nowy, oficjalny trailer Call of Pripyat.
18 Wrzesień 2009Pierwsi zagrają Rosjanie. W ich pięknuym kraju Zew Prypeci pojawi się na półkach już 2 października.
2 Październik 2009Koledzy zza wschodniej granicy stoją w sklepach w kolejce po swoje kopie trzeciej części serii.
14 Październik 2009Ważna wiadomość dla krajowej sceny - polskim wydawcą zostanie Cenega. Nie znamy ani ceny, ani daty wydania. Fani w kraju martwią się, czy wydawca zaangażuje symbol polskiej lokalizacji - Mirosława Uttę.
22 Październik 2009Nie musimy już się martwić. Utta został oficjalnie potwierdzony jako lektor Zewu Prypeci. Jest też światełko w tunelu, dotyczące daty premiery - Cenega na swojej stronie podaje rok 2009, kiedy to oficjalne dane wciąż mówią o Q1 2010.
5 Listopad 2009Premiera gry w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Wydawcą bitComposer. Gracze z reszty Europy (poza Rosją) i USA muszą czekać do pierwszego kwartału roku 2010.
Pojawiają się pierwsze próbki dźwiękowe polskiej wersji gry.
9 Listopad 2009Wiemy więcej o polskim wydaniu Zewu: w zestawie dostaniemy, poza płytą i instrukcją, także mapę i kilka pocztówek z Prypeci.
10 Listopad 2009Koniec niepewności. Data premiery w Polsce to 27 listopad. Nie trzeba będzie czekać do wiosny 2010.
11 Listopad 2009Rusza preorder Call of Prypiat w Polsce.
17 Listopad 2009GSC udostępniła benchmark dla kart graficznych, stworzony na bazie Zewu Prypeci.
18 Listopad 2009Rusza ciekawy konkurs Cenegi. Posiadacze gry mogą spróbować szczęścia i wygrać wycieczkę do Czarnobyla.
27 Listopad 2009Jest i premiera. Obeszło się bez tratowania ludzi w sklepach, ale jest za to logo stalker.pl na okładce.
***************************************************************************13 Sierpień 2010GSC oficjalnie zapowiedziało Stalkera 2.
24 sierpnia 2010Oleg Jaworski udziela pierwszego wywiadu o kontynuacji, w którym informuje, że gra powstaje na nowym silniku. Planowana premiera gry to 2012 rok.
9 września 2010W kolejny wywiadzie, tym razem dla czeskiego magazuny
SCORE, Oleg Jaworski ujawnia informacje dotyczące świata gry - wrócimy do starych lokacji z poprzednich części.
9 listopada 2010GSC Game World ogłasza konkurs na "najlepszy quest do drugiej części". Zwycięscy będą wymienieni w napisach końcowych.
9 listopada 2010Powstaje oficjalny serial S.T.A.L.K.E.R.a (
trailer)
26 grudnia 2010Wg hiszpańskiej redakcji
PSN! pierwsze konkrety kontynuacji poznamy w pierwszej połowie 2011 roku. Obecnie produkcja jest w zbyt wczesnej fazie rozwoju.
***************************************************************************13 lipca 2011Ukraiński magazyn
AIF przeprowadził ponad 50 minutowy wywiad z założycielem GSC Game World Siergiejem Grigorowiczem. Budżet S.T.A.L.K.E.R. 2 to 3 miliony dolarów, a gra docelowo zmierza na PC, byćmoże na Xboxa 360 oraz PS3. Nad całością czuwa 60-osobowy zespół. Fabuła ma być oparta na filmie, który trafi do kin równocześnie z premierą gry.
22 lipca 2011W kolejny wywiadzie, tym razem dla
Komsomolskaya Prawda, Siergiej Grigorowicz informuje, że nowy silnik po premierze gry będzie rozpowszechniany bezpłatnie oraz nie ma pewności, co do ukazania się produkcji na konsolach. Nie ma pewności również, co do daty premiery w 2012 roku. Kontrowersje budzą zabezpieczenia anty-pirackie wymagające stałego połączenia z Internetem.
8 sierpnia 2011Główny animator Jewgienij Jabłoń w wywiadzie dla
GSC-FAN.com informuje, że animacje, w przeciwieństwie do poprzedników, tworzone są z użyciem techniki motion capture.
9 grudnia 2011UkraNews informuje o rozwiązaniu zespołu deweloperskiego i wstrzymaniu prac nad S.T.A.L.K.E.R. 2. "Oficjalne oświadczenie będzie w poniedziałek" - powiadamia GSC Game World via Twitter.
23 grudnia 2011Oficjalne stanowisko dotyczące zamieszania wokół zamknięcia firmy poznamy w połowie stycznia.
***************************************************************************12 stycznia 2012"Ekipa tworząca Stalkera jest niezwykle szczęśliwa! Dlaczego? Ponieważ będziemy kontynuować prace nad Stalkerem 2 po przerwie świątecznej." - informuje oficjalny profil GSC Game World na Twitterze. Jednocześnie krążą plotki o szukaniu inwestora.
26 lutego 2012Andriej Lewicki, który bywał na nagraniach serialu S.T.A.L.K.E.R. poinformował, że prace nad nim zostały wstrzymane z powodu niezadowolenia Siergieja Grigorowicza nad efektem końcowym.
4 kwietnia 2012W portfolio Siergieja Żukowa pojawiają się prezentacje animacji stalkerów oraz mutanta pijawki.
1 kwietnia 2012Aleksiej Sytjanow w wywiadzie dla
Шпиль! potwierdza, że 9 grudnia zeszłego roku, prezes firmy Siergiej Grigorowicz zwołał spotkanie zespołu deweloperskiego, by, bez jakiegokolwiek wyjaśnienia, obwieścić zamknięcie studia.
19 kwietnia 2012Pomimo zamknięcia zespołu deweloperskiego, marka S.T.A.L.K.E.R. będzie rozwijana - w najbliższym czasie ukaże się m.in. nowa kolekcja ubrań oraz gra planszowa.
25 kwietnia 2012Zwolnieni z GSC Game World pracownicy zakładają nowe studio Vostok Games i pracują nad nową grą free-to-play - Survarium. Pomimo tych wydarzeń dalej nie opublikowano żadnego oświadczenia dotyczącego S.T.A.L.K.E.R. 2.
26 kwietnia 2012Pojawiają się plotki o sprzedaniu prawa do marki S.T.A.L.K.E.R. firmie Bethesda. Joe Mullin - odpowiedzialny za prowadzenie konta firmy na Facebooku - zaprzeczył takim informacjom.
15 maja 2012Michaił Razumow, właściciel sklepu З.О.В. ХАБАРА współtworząca gadżety marki S.T.A.L.K.E.R. - potwierdza informacje dotyczące szukania inwesterów na początku roku oraz to, że "projekt żyje".
20 sierpnia 2012W portfolio Didoka Anatolijewa, który w tym czasie pracował w Vostok Games, pojawia się trójwymiarowe rendery modeli przygotowywanych dla S.T.A.L.K.E.R. 2.
20 sierpnia 2012Po raz kolejny Michaił Razumow odpowiada na pytanie, co z projektem S.T.A.L.K.E.R. 2: "Marka S.T.A.L.K.E.R. była, jest i będzie jego (Siergieja Grigorowicza - dopisek redakcja) własnością. [...] Według jego słów, projekt będzie kontynuowany, ale tylko przez "nasze, rodzime studio"."
4 listopada 2012W portfolio byłego dyrektora artystycznego GSC Game World - Ilji Tołmaczewa - pojawiają się artworki mutantów sygnowane logiem S.T.A.L.K.E.R. 2.
7 listopada 2012Kolejne materiały tym razem ukazujące rendery środowiska oraz lokacji od Siergieja Iwanczenki.
9 grudnia 2012Rocznica ukazania się informacji dot. zawieszenia projektu. Kolejny artysta udostępnia swoje prace - tym razem jest to Aleksander Draczenko, który był na stanowisku Artysty 3D.
***************************************************************************25 marca 2013Nikołaj Gatiłow w swoim portfolio umieścił pięć rysunków koncepcyjnych do niedoszłej kontynuacji serii gier komputerowych S.T.A.L.K.E.R..
26 kwietnia 2013Do sklepów trafia pierwsza książka literacka z serii S.T.A.L.K.E.R. autorstwa Michała Gołkowskiego "Ołowiany Świt". Wydawcą jest Fabryka Słów.
24 maja 2013Na blogu byłego dyrektora artystycznego projektu S.T.A.L.K.E.R 2 – Nikołaja Gatiłowa, znalezione zostały dwa rysunki koncepcyjne z niedoszłej kontynuacji.
27 czerwca 2013S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci w Biedronce za dyszkę.
13 grudnia 2013Dwa nowe artworki ze S.T.A.L.K.E.R. 2 - autorami są Andriej Sirczenko oraz Nikołaj Gatiłow.
***************************************************************************26 kwietnia 2014Modyfikacja Lost Alpha ma swoją premierę oraz premierowy pokaz na naszej jubileuszowej imprezie z okazji dziesięciolecia istnienia "Dekada Stalkerów".
22 maja 2014Na blogu
exgsc.com pojawiło się sporo grafik koncepcyjnych dotyczących frakcji z niedoszłego S.T.A.L.K.E.R. 2 razem z komentarzem Ilji Tołmaczewa - byłego dyrektora artystycznego projektu.
29 listopada 2014Po prawie 3 latach Siergiej Grigorowicz w wywiadzie dla
SMNS Games powiedział o wydarzeń z 9 grudnia 2011 roku: "Z grubsza mówiąc, projekt w który powinieneś zainwestować znaczące kwoty i jednocześnie nie w pełni rozumiejąc po co wkładać w to aż tyle pieniędzy, to niezaprzeczalnie dziwne posunięcie.". Potwierdziły się również informacje, że serial i film zostały anulowane, bo nie spełniały jego oczekiwań jakościowych.
***************************************************************************21 lutego 2015Na łamach czasopisma
Шпиль! Walentin Jełtyszew, obecny PR Manager studia GSC Game World, nie zaprzeczył powrotu do marki S.T.A.L.K.E.R. w przyszłości. Obecnie od półtora roku pracują nad nowym, niezapowiedzianym projektem.
10 czerwca 2015Wyciek dokumentów projektowych anulowanej kontynuacji.
25 października 2015Kolejne grafiki z anulowanego S.T.A.L.K.E.R.a 2 w sieci, tym razem od Aleksieja Czekalenki, który obecnie pracuje w Vostok Games.
***************************************************************************18 sierpnia 2016Kolejne grafiki wyrenderowane na silniku gry S.T.A.L.K.E.R. 2 z portfolio Nikolaja Gatiłowa.
20 września 2016Premiera Kozaków 3, nowej gry studia GSC Game World.
***************************************************************************15 maja 2018Siergiej Grigorowicz na prywatnym facebooku ogłasza - "GSC Game World pracuje nad S.T.A.L.K.E.R. 2". Na nowej oficjalnej stronie gry pojawił się tekst "2.0.2.1.".
***************************************************************************2 stycznia 2020S.T.A.L.K.E.R. 2 będzie napędzany technologią Unreal Engine. Oficjalny profil gry umieszcza pod tą informacją wyrenderowany bochenek chleba.
23 marca 2020Pierwszy screenshot z nadchodzącej kontynuacji.
23 lipca 2020Na kanale Xbox pojawia się pierwszy oficjalny trailer S.T.A.L.K.E.R. 2. Gra powstaje na PC oraz konsole Xbox Series X/S, a na premierę pojawi się w usłudze Game Pass.
31 grudnia 2020Kolejny trailer o nazwie "Skif", który jest bohaterem gry. Data premiery dalej niepotwierdzona.
***************************************************************************10 marca 2021Obecny PR Manager studia GSC, Zakhar Boczarow, w jednym z podcastów powiedział, że kontynuacja będzie korzystała z systemu A-Life 2.0, a fabuła będzie nieliniowa i posiada wiele zakończeń.
26 marca 2021Nowy materiał z okazji 14-lecia marki, na którym możemy zobaczyć szczegółowe modele stalkerów, broni oraz... zębów.
2 czerwca 2021Wersja builda S.T.A.L.K.E.R.a 2 z 2011 pojawiła się w sieci - zawiera ona m.in. SDK ówczesnego silnika X-Ray.
13 czerwca 2021Na targach E3 zostaje pokazany imponujący graficznie gameplay trailer. Data premiery została ustalona na 28 kwietnia 2022 z możliwością składania pre-orderów.
Pełna nazwa gry to S.T.A.L.K.E.R.: Heart of Chernobyl. 11 sierpnia 2021Silnik napedzający grę to dokładnie
Unreal Engine 5.
9 grudnia 2021Nowe screenshoty oraz artworki z gry.
***************************************************************************12 stycznia 2022Pierwsze przesunięcie premiery. Oficjalna data premiery to teraz
8 grudnia 2022 roku.
2 marca 202224 lutego miał miejsce atak wojsk Rosji na Ukrainę. "Tworzenie gry zostało odsunięte na bok" - można było przeczytać na materiale umieszczonym parę dni po ataku na oficjalnym kanale YT firmy.
8 marca 2022Gry z serii S.T.A.L.K.E.R. wycofane w Rosji.
14 marca 2022Zmiana podtytułu gry na
Heart of Chornobyl.
8 kwietnia 2022Dochodzi do pierwszego wycieku zakulisowych informacji, które udowadniają, że gameplay trailer z E3 2021 był spreparowany i nie przedstawiał rzeczywistej gry.
20 maja 2022Prace nad grą zostały wznowione.
12 czerwca 2022Drugie przesunięcie premiery. Oficjalna data premiery to 2023 rok.
14 czerwca 2022Nowy materiał przedstawiający intro z gry.
9 września 2022Microsoft zwraca pieniądze za pre-ordery. Powodem jest brak konkretnej daty premiery i regulacje sklepu Microsoftu z tym związane.
29 grudnia 2022Nowy materiał w większości złożony z czystego gameplayu, gdzie po raz pierwszy widzimy również interfejs.
***************************************************************************15 marca 2023Kolejny wyciek materiałów z gry. Tym razem opublikowane zostały materiały zawierające m.in. fabułę i sporo dokumentacji.
4 maja 2023Nowy krótki trailer, który jest również reklamą napoju
NON STOP.
1 czerwca 2023Do sieci trafia 200 gigabajtowy build gry z niewiadomego okresu produkcji. Na powód wycieku sporo wskazuje pomyłka samego studia deweloperskiego, które udostępniało zaszyfrowany build w publicznej sieci torrent.
24 sierpnia 2023Trzecie przesunięcie premiery.
Oficjalna data premiery to pierwszy kwartał 2024 roku. Na pocieszenie otrzymaliśmy nowy gameplay trailer.
11 września 2023Pożar w studiu GSC Game World w Pradze. Na szczęście nic poważnego się nikomu nie stało.
30 listopada 2023Nowy trailer potwierdza datę premiery - pierwszy kwartał przyszłego roku.
***************************************************************************16 stycznia 2024Czwarte przesunięcie premiery.
Oficjalna data premiery to 5 września 2024 roku. Oprócz tego otrzymaliśmy krótki trailer potwierdzający tę informację.
26 kwietnia 2024Nowy fabularny materiał nadchodzącego S.T.A.L.K.E.R.a ukazujący nową postać Richtera.
9 czerwca 2024Na
Xbox Games Showcase 2024 pokazano kolejny gameplay trailer.
25 lipca 2024Kolejne piąte już przesunięcie premiery.
Oficjalna data premiery to 20 listopada 2024 roku. Na osłodę otrzymujemy krótki fragment gameplayu z Zatonu, gdzie w tle Skif komentuje kolejne opóźnienie, oraz zapowiedź pokazu gry na specjalnym wydarzeniu, które odbędzie się 12 sierpnia.
12 sierpnia 2024Na ponad 30-minutowym pokazie twórcy prezentują jedną z misji na Bagnach. Dalsza część materiału skupia się na lokacjach oraz procesie tworzenia przerwyników filmowych.
Potwierdzono dwa rozszerzenia fabularne.