Ocena gry

Na trzeźwo to możemy dyskutować tylko o ogólnych sprawach, rzekł Naznaczony, wychodząc z baru.

Re: Ocena gry

Postprzez aiven w 26 Wrz 2008, 17:54

Grafika/Stabilność - 0%

Twórcy STALKERa przekonali mnie w 100% że o optymalizacji kodu słyszeli gdzieś tam kiedyś i uznali, że nie warto. Na najniższych ustawieniach i statycznym oświetleniu nadal są częste przycinki i średnio 15 fps. I gra wygląda jak sprzed 5 lat. W porównaniu do Far Crya, który na moim pececie chodził na max detalach nie schodząc poniżej 30 fps (a i przy okazji wyglądając rewelacyjnie) to kompletna porażka.
Do tego przymusowe oglądanie pulpitu po raz n-ty na prawdę denerwuje. Czułem się jakbym grał w wersję Alfa, po patchu 04 - wczesną betę. O beta testerach chyba też autorzy gry nie słyszeli.

Grywalność - 60%

Wciąga tak jak pierwsza część... gdyby nie te BUGI :<

Fabuła/Misje - 70%

Główna fabuła nie jest zła, ale nie dorównuje pierwszej części. Bardzo spodobał mi się pomysł wojny pomiędzy Powinnością i Wolnością. Chodź według mnie nie został on do końca wykorzystany i dopracowany. Denerwujące oczekiwanie na sojuszników i marne nagrody po zniszczeniu bazy przeciwnika - w sumie, można się pobawić, tylko po co?
Druga dość irytująca sprawa to liniowość głównego wątku. Szczególnie zadania typu "zdejmij snajpera" w Limańsku i Szpitalu. Po to targam ze sobą snajperkę, żeby nie mieć z tym problemu - a tu niemiła niespodzianka i snajper okazuje się całkowicie nieśmiertelny do czasu aż nie zrobimy tego co chce gra.

Klimat - 100%

Nic do dodania. Rewelacyjny tak jak w pierwszej części.

Ekwipunek/Broń/PDA - 100%

Różnorodność, możliwość upgradów i w końcu naprawiania sprzętu. Do tego ulepszone PDA (uporządkowane questy i mniej irytująca mapa).

Udźwiękowienie - 35%

To co denerwowało mnie już w pierwszej części - za każdym razem te same odzywki NPCków strasznie denerwują.
Dźwięki otoczenia i broni w porządku.

Finalna ocena - 73%

Gdyby nie bugi i całkowity brak optymalizacji kodu - byłoby 90-95%.

I jeszcze jedno, co mnie osobiście denerwowało - czemu w tej grze, praktycznie od Wysypiska - niezależnie od broni - zabić kogoś można tylko headshotem ? Przykład: w klatę żołnierza Monolitu, z 30 metrów, można wystrzelać cały magazynek pocisków 45mm i ... nic. A headshot, nawet z pół kilometra, zabija odrazu :o
aiven
Kot

Posty: 1
Dołączenie: 26 Wrz 2008, 17:34
Ostatnio był: 27 Wrz 2008, 15:22
Frakcja: Wolność
Ulubiona broń: --
Kozaki: 0

Reklamy Google

Re: Ocena gry

Postprzez szpiQ w 26 Wrz 2008, 18:45

Grafika/Stabilność - 90%
Gra wyglada cudnie na max detalach na dx9 :)
Jak sie trafi na ladna pogode to az chce sie stac i patrzec w niebo na te promienie, albo na liscie
Nie wiem co wy macie z tymi bugami ....
gram dziennie po 3-4h lazac tam i na zod. I ani jednego buga... Chyba sobie lepszy wykrywacz kupie :P

Grywalność - 80%

Stoi na wysokim poziomie, dobre jest to ze jak sie dostanie misje i ja sie oleje to po jakims czasie dostaje sie ja ponownie :)

Fabuła/Misje - 80%

Fabula troche przewidywalna. Ale dla fana to nic :) Denerwujace sa jedynie misje typu: "zajmij jakis teren" a jak sie to zrobi to po 5 minutach ponow to bo ktos juz do przejal ...

Klimat - 95%

Jak dla mnie prawie ideal. Nie to co x-16 w Shoc ale noce tutaj tez daja rade :)

Ekwipunek/Broń/PDA - 100%

Wsumie tylko kilka dodanych broni, ale mozliwosc ulepszen, napraw rekomepsuje wszystko. I wreszcie artefakty maja jakas realna wartosc i nie leza na ziemi wszedzie .

Udźwiękowienie - 85%

Lektor daje rade :) Ruskie teksty podbudowuja klimat. A do tego swietne otoczenie. Szelest krzaków, odglos wystrzalu. cud, miód i orzeszki :)

Finalna ocena - 88%

Czyli udany Prequel, ktory wkrotce pobije ilosc sprzedanych kopi Shoc

szpiQ
Wygnany z Zony

Posty: 27
Dołączenie: 25 Sie 2008, 08:14
Ostatnio był: 01 Paź 2011, 20:44
Miejscowość: Katowice
Frakcja: Naukowcy
Ulubiona broń: SVUmk2
Kozaki: 0

Re: Ocena gry

Postprzez Microtus w 01 Paź 2008, 20:01

Grafika/Stabilność - 70% (Grafika -80% Stabilność - 60%)
Tutaj, żałośnie wypada stabilność gry. Bugi i masa pierdołowatych błędów nuży i dobija. Grafika ok ale bez fajerwerków, tu moja ocena może jest niezbyt adekwatna bo nie grałem pod DX10. Ocenę obniżają też przycinki (po pewnym czasie gry, jak grałem w pełnym dynamicznym oświetleniu, skutkowało to tym, ze grę przeszedłem na statycznym).

Grywalność - 70% - mocno obniżona przez bugi i crashe. Grało się w miarę przyjemnie (do czasu).


Fabuła/Misje - 50% - Największy dramat. Po linii po oporach, nie zabijesz snajpera czy kaemisty bez dojścia do odpowiedniego punktu (strzelasz kolesiowi 15 naboi z Vintara w dyńkę i nic :( ). Misje to już dno kompletne. Idź tam zabij tych, znajdź PDA czy dane o ulepszeniach (no fenomen). Mutanty to taki w sumie element krajobrazu (gdzie zdobywanie trofeów?!). Koniec gry a raczej końcowy filmik bardzo mi się podobał (klimatyczny całkiem) i za to parę procent w górę.

Klimat - 55% Za dużo walki. Po prostu nie ma człowiek czasu nawet się porozglądać a misje co chwila wyskakujące psują efekt. Choć jest parę fajnych miejsc i momentów.

Ekwipunek/Broń/PDA - 85% - Ulepszanie broni i pancerzy - super sprawa. Artefakty i ich zbieranie fajne. PDA niestety mogło być lepiej. Niestety prawie żadnych nowych broni. Obiecywano parę rzeczy w Q&A (choćby VEPR-a, i dwa nowe PM-y).

Udźwiękowienie - 75% - Lipy z lektorem, nie zmienienie melodii w menu, i generalnie słabe dźwięki mutantów.

Finalna ocena - 67,5% - No i niestety, nieudany prequel. CN brakuje tego czegoś co miał Cień Czarnobyla. Może to brak laboratoriów. Może to ten ciągły wygrzew, że już się strzelać odechciewa. Pozostaje tylko liczyć na moderów i mody w stylu Priboy czy OL.
War. War never changes...
Bury
zapraszam do lektury :)
Awatar użytkownika
Microtus
Legenda

Posty: 1028
Dołączenie: 18 Cze 2007, 14:31
Ostatnio był: 19 Sty 2019, 22:54
Miejscowość: łorsoł
Frakcja: Samotnicy
Ulubiona broń: Vintar BC
Kozaki: 106

Re: Ocena gry

Postprzez Mroczny w 05 Paź 2008, 12:27

Grafika 75 %
Na moim marnym Asusie 7300 GT ledwo ciągne na statyku więc nie mam większego pojęcia jak się gra w Stalkera na DX 10 i Hi-Detalach. Jednak w Far Cry grafika była przecudna śmigało mi wszystko na maksa,tutaj wychodzi kompletny brak optymilzacji kodu.
Grywalność 80 %
Grywalnośc jest dobra, jednak ocenę obniżają BUGI. CS to całkiem inny Stalker niż SoC,może dlatego że Zona jest ogólnie bezpieczniejsza. Może to dlatego,że w SoC już jest po tej ogromnej emisji na końcu CS i mutantów się namnorzyło.
Fabuła 60%
Tutaj jest dramatycznie. O ile fabuła w poprzedniku była wciągająca to tu jest to kompletna kicha. Tak jak poprzednik wspominał. Ładuje do Strieloka w Czerwonym Lesie z SVD w sam środek głowy z 10 pocisków, a on dalej rączo biegnie.
Klimat 80 %
Bardzo mi brakuje poziomu Rostoka, takto lokację są dobre ale to już nie to samo co w SoC. Jednak brak Prypeci daje się we znaki. Limańsk nie wywarł na mnie kompletnie żadnego wrażenia. Za to klimat w Czerwonym Lesie jest kosmiczny, jakby każdy poziom byłby tak dopracowany to ta gra byłaby mega.
Ekwipunek 90 %
Ulepszanei broni i pancerzy jest dobrym pomysłem. Jednak brak mi broni "rzeźnickiej" niby jest PK ale to jeszcze nie to. JA równiez odczułem brak AK-47,broni kalibru 7,62 więc potęzna moc, byłaby wręcz idealna do walki na bliskie odległości.
Dźwięk 90 %
Po zainstalowaniu Audio HotFixa nei mam zastrzeżeń co do lektora. Ale dźwięk broni mógłbybć lepszy.

Finalna Ocena 79 % - Brak dobrej fabuły,wszechobecne Bugi, słaba optymalizacja. Poprzednik był zdecydowanie lepszy.
Image
Image
Image

Gdy odwrócisz się ujrzysz ich prawdziwą twarz, cios zadany w plecy to jest ich najlepsza broń.
Spójrz więc prawdzie w oczy nie akceptuj dziś ich słów,trzymaj swoja stronę nigdy nie daj im się zwieść.
Awatar użytkownika
Mroczny
Stalker

Posty: 118
Dołączenie: 24 Wrz 2008, 13:42
Ostatnio był: 11 Maj 2016, 09:36
Frakcja: Najemnicy
Ulubiona broń: GP 37
Kozaki: 1

Re: Ocena gry

Postprzez Roshu w 05 Paź 2008, 12:43

To teraz ja:

- Grafika: 84%
Zdarzają się słabe tekstury ale ogólnie ok...
- Stabilność: 50% Dobrze że ten path wyszedł w tak krótkim czasie...
- Grywalność: 80% Tylko bugi...
- Fabuła/Misje: 95% Fabuła super tylko mogli imię bohater bardziej ruskie dać i bez tego "Najemnik". A co do tego zajmowania terenów to odniosłem wrażenie że żołnierze frakcji w której jest gracz są niemotami i jeśli z nimi nie atakujesz to na 60% ich pozabijają. Trzeba więc dużo latać po mapie jak chce się np. Wolnością zatakować Powinność w Agropormie...
- Klimat: 100% Jak się tak wędruje po Zonie to czuć taki ruski klimat i skażoną faunę lecz zdecydowanie wolę pochmurną i burą zonę niż taką jak z bajki...
- Ekwipunek/broń/PDA: Różnorodność broni zawsze mi się podobała w Stalkerze lecz w CS wkurza mnie to że w karabin w który zainwestowałem całą kasę potrafi mi się zaciąć w środku strzelania. Trzeba przyznać że nie jest to jakiś AK tylko już naprawdę dobra spluwa. Mogło by byś też więcej artykułów żywnościowych...
- Udźwiękowienie: 40% Większość anomalii w moim odczuciu ma jeden i ten sam odgłos więc dźwięk kompletnie odpada. Choć w sumie dużo spędzam czasu w bazach słuchając oper...
- FINALNA OCENA: 90% Bugi, dźwięk, zbyt jak na FPS realistyczność w posługiwaniu się bronią jest rekompensowane przez grafikę, fabułę, ogrom świata i możliwości...
Roshu
Kot

Posty: 1
Dołączenie: 05 Paź 2008, 12:29
Ostatnio był: 15 Gru 2009, 16:12
Frakcja: Wolność
Ulubiona broń: Viper 5
Kozaki: 0

Re: Ocena gry

Postprzez Mroczny w 05 Paź 2008, 13:08

Roshu napisał(a):To teraz ja:
Trzeba przyznać że nie jest to jakiś AK tylko już naprawdę dobra spluwa. Mogło by byś też więcej artykułów żywnościowych...

Tu cię niestety zawiodę Karabinek AK jest jednym z najbardziej niezawodnych karabinów szturmowych świata. Ceną za to jest niestety celność. Jednak mój Ojciec mówi że jak strzelał z Ak-47 to na 400m trzebabyło trafić na poligonie. Myśle, że 400 m spokojnie starcza, a w czasie wojny z terroryzmem gdzie walki tocozne są w miastach celnośc na duże odległości nie ma takiego znaczenia. Pozdro!
Aha jak masz IL-86 to się nie dziw że Ci się zacina,to jest najgorsza broń w grze.
Sorry za off-top
Image
Image
Image

Gdy odwrócisz się ujrzysz ich prawdziwą twarz, cios zadany w plecy to jest ich najlepsza broń.
Spójrz więc prawdzie w oczy nie akceptuj dziś ich słów,trzymaj swoja stronę nigdy nie daj im się zwieść.
Awatar użytkownika
Mroczny
Stalker

Posty: 118
Dołączenie: 24 Wrz 2008, 13:42
Ostatnio był: 11 Maj 2016, 09:36
Frakcja: Najemnicy
Ulubiona broń: GP 37
Kozaki: 1

Re: Ocena gry

Postprzez Dziarsky w 05 Paź 2008, 14:35

Powiedzmy, że będzie to mini recenzja bo nie mam zamiaru zakładać tematu a chciałbym się podzielić wrażeniami.
----------------------------------
Graficznie [########__]
Technicznie [######____]
Fabularnie [##_________]
Innowacje [########__]
Klimat [##########]
Stalker, tytuł [##########]


Sprawy techniczne
--------------------------

Grafika wg mnie została poprawiona. Wielu narzekało ale z tego co widzę na moim kompie to gra chodzi ciut szybciej niż SoC i wygląda ciekawiej. Dzienne światło jest bardziej realistyczne a noc bardziej mroczna.

Stabilność gry też oceniam jako dobrą gdyż u mnie nie miałem większych problemów z grą, w zasadzie żadnych. Nie wiem od czego zależą te ciągłe problemy, o których mowa na forum ale u mnie gra chodziła bezawaryjnie. IMO w patchach względem SoC i kolejnych dla CS zawarto dużo poprawek technicznych dla silnika gry co pozwoliło poprawić jej działanie znacząco.

Niedoróbki w grze występują i to w znacznej ilości. Aż w oczy kole jak wiele niedopracowanych rozwiązań z SoC dalej występuje w CSie i musimy je znów znosić. Dialogi dalej dziwnie pisane, podnoszenie przedmiotów i przeszukiwanie zwłok dosyć uciążliwe, zloopowane głosy w grze itp. itd. Pomijając następny akapit to praktycznie w żaden sposób nie poprawiono komfortu gry IMO. Szkoda.

Nowe rozwiązania to chyba największa zaleta tej gry. Naprawa i modernizacja sprzętu, przewodnicy, więcej handlarzy, wykrywacze ukrytych artefaktów, lepiej pomyślane rozwiązania w zadaniach pobocznych, wyraźniejsza rywalizacja frakcji - można by wymieniać dalej.

Lokacje
--------------------------

Nowe mapy w grze to sama przyjemność. Klimatyczne i względnie ogromne Bagna (szczególnie nocą) dają dużo frajdy na początku gry. Czerwony Las choć mały jest naprawdę fajną misją, także przesiąka klimatem i można spędzić tam emocjonujące chwile. Szpital mimo iż ładny architektonicznie to totalnie zmaszczony jeśli idzie o budowę terenu. Kilka oddzielonych pasaży nie można nazwać pełnoprawną misją. Można tam było rozciągnąć ten atak o dodatkowe pomieszczenia, jaskinie czy trochę odkrytego terenu. Mimo wszystko dobrze wspominam przeprawę tamtędy. Na koniec Limańsk. Co by nie mówić o liniowości to jest to naprawdę duży i ciekawy teren. Przechadzanie się po tej mapie to sama przyjemność. Na medal zasługuje teren budowy, który urozmaica całość i daje (przynajmniej teoretycznie) poczucie długiej przeprawy.

Lokacje z SoC w CSie zostały IMO dobrze przygotowane. Zachowano zdrowy rozsądek między zmianami a oryginalnym charakterem. Nowe punkty przejścia zostały rozmyślnie umieszczone i wkomponowane w teren. Aż chce się wrócić do SoC i zobaczyć czy w danych miejscach wyglądało to podobnie czy inaczej. Ciekawie też została przygotowana roszada Frakcji względem SoC. Miło jest zobaczyć jak poszczególne frakcje zarządzały sobie poprzednimi placówkami (a zmiany są widoczne).

Urozmaicenia na mapach to coś co mnie najbardziej zadowala w CSie. Praktycznie w każdej małej osadzie-blokadzie (a jest ich w CSie bardzo dużo) mamy jakiś schowek właścicieli, który kryje trochę przydatnych bajerów - ich ilość zazwyczaj zwiększa się wraz z postępem gry i doświadczeniem Stalkerów w tych miejscach przebywających. Więcej jest też skrzynek i pudełek, w których znajdziemy coś ciekawego. Po prostu zwiedzanie Zony w CSie w końcu jest naprawdę ciekawe bo jest gdzie zaglądać.
Boli niestety jeden fakt. Podobnie jak w SoC tak i tutaj nie ma pewnej konsekwencji w rozmieszczaniu w grze Handlarzy/Techników. Do pewnego momentu jest pewna regularność a później albo wracamy się znacznie by coś dobrego kupić/ulepszyć albo ryzykujemy i brniemy dalej z tym co nam zostało.

Fabuła
--------------------------

To w jaki sposób jest prowadzona linia fabularna w CSie może naprawdę zdziwić. Musimy jedynie przedrzeć się przez Bagna by kontynuować grę praktycznie takim samym schemacie jak w SoC. Kordon -> Wysypisko -> Dolina Mroku -> Agroprom. Rozczarowanie jednym słowem. Żadnej finezji, żadnego oryginalnego ciągu zdarzeń, żadnego premierowego terenu rozdzielającego ten znany już splot lokacji. Szkoda.
Kolejny absurd to połączenie Czerwonego Lasu z Magazynami Wojskowymi - punkty wyjścia totalnie w innych kierunkach - oraz Limańska i Szpitala - żadnego wspólnego punktu odniesienia, zwyczajne teleportowanie w inne miejsce. Jak zwykle czuć pośpiech. Ostatnie lokacje nie mają jakiegoś sensownego połączenia. Praktycznie za Limańskiem wg mnie gra jest niedokończona tylko sfinalizowana na szybko (czy to nie przypomina końcówki SoC?). Wychodząc ze Szpitala mamy się udać do Podziemi Prypeci a tu hyc - i jesteśmy już w Elektrowni (by spędzić tam raptem kilka chwil) - po jaką cholerę ciąge gadali o tych podziemiach? Niekonsekwencja i pospiech. Bardzo się rozczarowałem z tego powodu.

Przejdę teraz do właściwej fabuły. Podstawą stworzenia fabuły w CSie był fakt, że z jakiegoś powodu Strielok znalazł się w centrum Zony i został zwerbowany jako "agent". Fabuła CSa to nic innego jak pokazanie nam w grze jak do tego doszło i tyle. Żadnej tajemnicy, żadnego zwrotu akcji czy dodatkowych informacji rozwijających wiedzę o tym tajemniczym przedsięwzięciu w Czarnobylu itp. Ot idziemy śladem tego co już dane nam było poznać wcześniej. Dalej nie wiemy czemu Strielok z kompanami chcieli dotrzeć do centrum, co nimi kierowało, kim był zaprzyjaźniony z nimi Doktor? Żadnego wyjaśnienia i pokazania "zaplecza" przedsięwzięcia, które spowodowało powstanie Zony. W Elektrowni żadnego ciekawego rozwiązania fabuły tylko film i tyle. Strielok z jakimś polem siłowym, dużo niedopowiedzeń i dziur w tych ostatnich fragmentach. Jednym słowem Porażka!!!
Przytoczę tu też historię zdarzeń u Sacharowa (Jantar). Jeśli dobrze zauważyłem to twórcy puścili tam niezłego bubla. Najpierw odwiedza Sacharowa Strielok z ekipą i dostaje on jakiś prototyp psioniczny - to dowiadujemy się właśnie w prequelu. Za to później w SoC z tego co pamiętam Sacharow wita nas jak kogoś nowego i ponownie próbuje na nas przetestować swój nowy prototyp. Dejavu? Kur@#. Sacharow by nie poznał, że Strielok już u niego był? Totalna niekonsekwencja. Po za tym w CSie po tej akcji u Sacharowa Strielok znika i mamy go gonić i w zasadzie od tego momentu gra się sypie fabularnie. Żadnych więcej wyjaśnień i jakiegoś rozwinięcia. Bubel.

Podsumowanie
--------------------------

Gdyby nie frustrująca i rozczarowująca fabuła i zakończenie to CS, byłby najciekawszą grą w jaką grałem. Miał to być odnowiony i urozmaicony SoC i tak też się dzieje ale w kwestii fabuły i pomysłu na zapięcie całości zanotowałem totalny upadek i brak pomysłów. Zaczynam CSa z przekonaniem, że w końcu mam Zonę w możliwie najciekawszym wydaniu a kończę tę grę w przekonaniu iż GSC Game World nie ma umiejętności uczenia się na błędach i rozumienia iż tworzenie gier wymaga konsekwencji w osiąganiu zadanych celów. Wyobraźnia tych ludzi podsyła im pomysły na fantastyczny klimat i wygląd świata gier, ba, nawet mają nosa do ciekawych pomysłów na historię do opowiedzenia. Niestety nie umieją tego sensownie zapiąć w całość i powielają ciągle te same błędy.
Silnik gry XRay powinien jednak iść w odstawkę lub zostać totalnie przekonstruowany zanim GSC zacznie się na nim bawić w kolejną grę. Ubogość skryptów i ich prymitywne działanie nie pozwalają na wyprodukowanie tytułu zadowalającego gracza w kwestii grywalności od strony technicznej. Modele postaci, ich motoryka, system rozmów, skryptowanie akcji, interakcja z otoczeniem - to wymaga największych zmian.

CS to naprawdę dobra gra mimo wszystko. Koncentrując się na niej jak na dobrym FPSie z elementami rozwoju postaci i swobodą postępowania w otwartym terenie, z bardzo klimatycznym światem gry, świetnymi militariami i podejściem do wymiany ognia - można czerpać z grania same korzyści. Natomiast mając na uwadze to, iż jest to Prequel mający pewne odniesienia fabularne do poprzednika to można niestety rozczarować się na całej linii. Tak czy owak grę mogę spokojnie polecić nowicjuszom, fani tytułu i tak zagrają by się przekonać.

----------------------------------
Graficznie [########__]
Technicznie [######____]
Fabularnie [##_________]
Innowacje [########__]
Klimat [##########]
Stalker, tytuł [##########]
Image
Awatar użytkownika
Dziarsky
Weteran

Posty: 589
Dołączenie: 18 Lut 2007, 14:58
Ostatnio był: 07 Sie 2017, 08:16
Miejscowość: Gliwice
Frakcja: Najemnicy
Ulubiona broń: Vintar BC
Kozaki: 7

Re: Ocena gry

Postprzez Raven422 w 05 Paź 2008, 14:55

!!!OFFTOP!!!
Roshu napisał(a):zbyt jak na FPS realistyczność w posługiwaniu się bronią


??? Ty sie dzisiaj urodziłeś :P? Stalker od początku miał MAKSYMALNIE realistycznie odzwierciedlać (trudne słowo :P)
posługiwanie się bronią mi to sie bardzo podoba, że np. taki IL68 (czy jakoś tak :P) tnie sie jak emo żyletkami a kałach jest nizawodny w każdej sytaucji.
Awatar użytkownika
Raven422
Tropiciel

Posty: 304
Dołączenie: 21 Cze 2008, 19:20
Ostatnio był: 28 Wrz 2016, 13:35
Miejscowość: Warszawa
Frakcja: Wojskowi Stalkerzy
Ulubiona broń: Fast-shooting Akm 74/2
Kozaki: 20

Re: Ocena gry

Postprzez !stalker! w 19 Paź 2008, 18:35

- Grafika/stabilność: 90%
- Grywalność: 50%
- Fabuła/Misje: 30%
- Klimat: 70%
- Ekwipunek/broń/PDA:90%
- Udźwiękowienie:50%
- FINALNA OCENA:63%

Podsumowanie
Napiszę ogólnie to co mi się nasuwa po przejściu gry. Przede wszystkim lokacje...zdecydowany minus, nie wiem co zamierzali osiągnąć autorzy gry ale jak dla mnie to im po prostu nie wyszło.Wiadomo że całkowicie nowych wszystkich lokacji nie dali by rady stworzyć lub po prostu nie miało by to sensu ze względu na fabułę ale przedstawię po kolei moje refleksje odnośnie nowych miejsc:
Bagna
Generalnie fajnie że pojawiła się nowa mapa tyle tylko że nie za bardzo jest tam co zwiedzać a cały nudny pobyt ogranicza się do biegania za bandytami by wreszcie (co za ulga) przejść do Korodnu.
Agroprom a właściwie Podziemia
Zapowiedzi gry szumnie ogłaszały pojawienie się nowych miejsc w tym Podziemi Agropromu.Znając z poprzedniej wersji wzbudzające niemały dreszczyk wycieczki w tunelach, pijawki itp spodziewałem się prawdziwej bomby a nie takiej żenady. Zapowiadało się ciekawie, wejście do dziury skąd wyskoczyła horda snorek.....a całe podziemia to był jeden tunel, wejście na wyższy poziom do pomieszczenia i włączenie czegoś tam po czym wielka ucieczka...no właśnie wszystko w tej misji wykonujemy w biegu więc nawet nie możemy się dobrze rozejrzeć. Po zakończeniu misji "podziemia" są zalane i wejść się do nich nie da. Krótko mówiąc...śmiech na sali.
Limańsk
Po prostu Prypeć zastąpiono innym miasteczkiem, inne domy i nic poza tym.
Szpital
Nowe miejsce stworzone byle było, podobne pomieszczenia i totalna nuda no ale może za dużo wymagam w końcu chodzi tam jedynie o nawalanke z Monolitem. Można było to jakoś rozbudować, jakieś kombinacje korytarzy lub coś w ten deseń.
Czerwony Las
Wymieniam ze względu na całkowite przemeblowanie tej lokacji...i daję mały plus bo momentami było ciekawie i klimatycznie - parę mutantów , diabeleski obóz itd.

Ogólnie rzecz biorąc wprowadzono kilka miejsc kosztem znaczniej bardziej atrakcyjnych znanych z poprzedniej wersji. Gdzie się podziały kultowe podziemne laboratoria jak X16 czy X18 albo Mózgozwęglacz? Smutno mi się zrobiło kiedy w Jantarze zastałem zamkniętą fabrykę, w której w SoC tak się napociłem (i niejednokrotnie wystraszyłem) podczas eksploracji X16.
Elektrownia i zakończenie gry to totalna klapa, na elektrownie możemy sobie co najwyżej przez chwilę popatrzeć...biegniemy po jakiś kładkach i zaliczamy ze dwa teleporty a zakończenie polega na kilkakrotnym wystrzeleniu do jakiegoś cżłowieczka w niebieskiej poświacie po czym gra się kończy.Gdybym będąc powiedzmy w Limańsku znał zakończenie to prawdopodobnie zakończyłbym gre lub cofnął się do poprzednich mapek aby postrzelać się z bandytami.
Dużym plusem za to jest utrudnienie w zdobywaniu kasy....już nie wystarczy zbierać giwer i zanosić ich do handlarzy
bo dostaniemy śmieszne grosze. Nieźle musiałem się naszukać artefaktów (chociaż ich ceny też są skandalicznie zanizone) aby zarobić na porządny kombinezon. Kolejny plus to mozliwość ulepszania giwer i właśnie kombinezonów...tyle tylko że trzeba mieć na to kase. Przechodząc przez Limańsk i Szpital zużyłem całkowicie kombinezon a jak wiadomo tam nie ma mechaników więc to też takie utrudnienie.
Za możliwość przyłączania się do frakcji plusa nie dam. Owszem w Agropromie przystąpiłem do Powinności po czym szybko wgrałem wczesniejszego save aby to odkręcić. Zadałem sobie pytanie po co mi to? Tak wiem, dostałem ładny kombinezon i spluwe ale co właściwie miałem robić? Co chwilę biegac przeganiać bandytów lub Wolność z tych samych miejsc? Taka tam malo znacząca modyfikacja.

Podsumowując....zawiodłem się...przede wszystkim mało wyszukana fabuła, mapy.....ogólnie grę mozna przejść bardzo szybko no i jeszcze to fatalne zakończenie.
!stalker!
Kot

Posty: 8
Dołączenie: 24 Mar 2008, 11:08
Ostatnio był: 09 Lis 2008, 13:17
Kozaki: 0

Re: Ocena gry

Postprzez LooK OuT! w 27 Paź 2008, 01:59

- Grafika/stabilność: 90%
- Grywalność: 70%
- Fabuła/Misje: 20%
- Klimat: 80%
- Ekwipunek/broń/PDA: 70%
- Udźwiękowienie: 80%
- FINALNA OCENA: 68%

GRAFIKA
Polubiłem to, co zobaczyłem w ShoC - dopracowana wizualizacja Zony, wszystko zahaczające momentami o fotorealizm. Akurat na mojej konfiguracji sprzętowej nie było żadnych błędów związanych z obrazem, dlatego punktów karnych za blokadę gry nie przyznaję. Fajnie było odwiedzić "stare graty" - Agroprom, "rozrośnięty" Czerwony Las. W CS wyglądają jeszcze lepiej.

GRYWALNOŚĆ
Gra wciąga, jednak poziom grywalności spada w Limańsku. Brak możliwości powrotu do Zony to krok w tył w stosunku do ShoC, w którym dopiero z Elektrowni nie było odwrotu. Tutaj linia fabularna jest do bólu prosta i przez tu nudna.

FABUŁA / MISJE
Start jest obiecujący, ale mniej więcej od połowy gry zaczyna się dramat. Latanie po mapie, bycie chłopcem na posyłki i kompletnie skopana lokacja podziemia Agropromu, bez możliwości powrotu do niej. Dalej wejście do Limańska oznacza utknięcie we fragmencie gry, w którym już nie jest się Stalkerem, tylko jakimś patafianem, który strzela do złych, trzyma z dobrymi i zbiera amunicję. W ShoC można było wyeksploatować świat Zony i nawet nie wchodzić do Elektrowni. Jeśli chcemy pobawić się w CS, to mamy nudną Zonę, która niewiele ma do zaoferowania i omijamy rozbudowany, ale niedorobiony Limańsk i Stary Szpital, który jest tylko kolejnym elementem shoot'em up tej gry. Scenarzysta po prostu nie odrobił lekcji i jestem pewien, że dział kreatywny mojej firmy napisałby znacznie lepszą fabułę.

KLIMAT
Pomimo tragicznej fabuły (summa sumarum taka jest, bo podobno oceniamy po końcu) gra podtrzymuje klimat pierwszego STALKERA, ale czasem go upuszcza. Np. w podziemiach Agropromu lub ogólnie w całej tej lokacji. Tam się kompletnie nic nie dzieje. Zabrakło tego poczucia strachu z laboratoriów podziemnych w ShoC, tej kompletnej ciemności i światła latarki, w którym nagle przed twarzą wyrastała pijawka. Zabrakło takich dreszczyków. Rekompensata przyszła z drugiej strony: świetnie rozwiązane zdobywanie artefaktów, które już nie rosną niemal przy drodze, ale trzeba się trochę namęczyć, aby je zdobyć.

EKWIPUNEK / BROŃ / PDA
Sporo sprzętu, detektor anomalii i artefaktów na plus, ale PDA lipa, wolałem poprzednie. Świetny pomysł na ulepszanie ekwipunku - w końcu brać stalkerów to ludzie hołdujący improwizacji, sztuce przetrwania. Trochę żal, że nie da się zrobić super tłustego guna, tylko można wybrać kilka modyfikacji. Te znowu mogłyby się pojawiać trochę częściej. No i przez całą grę, w trakcie której mogłem ulepszyć broń, nie spotkałem choćby sztuki PKM'a. Generalnie narzekać nie mogę, ale 30% zjeżdża za PDA i za pozostawienie uczucia niedosytu, a ten ma ścisły związek z fabułą.

UDŹWIĘKOWIENIE
Czasem odgłosy strzałów i przeładowania broni są niezgodne z rzeczywistością, brak też ich zróżnicowania środowiskowego (inaczej eksplozję granatu słychać w pomieszczeniu, a inaczej na otwartej przestrzeni). Trzeba jednak przyznać, że warstwa dźwiękowa to mocna strona tej gry, a nic tak nie stawia włosów na głowie, jak atak pijawki w kompletnej ciemności.

FINALNA OCENA
Szczęściem wydawcy jest to, że pierwsza ich gra była hitem, bo druga, gdyby była pierwsza ;), w życiu nie zjednałaby sobie tylu graczy. Jeśli ktoś zacznie przygodę od CS, to zagra raz i odstawi grę w ciemny kąt. Cień Czarnobyla jest grą, której pudełko leży na biurku nawet wtedy, gdy już posprzątaliśmy je gruntownie. Jest jak monitor, który zawsze ma swoje miejsce na biurku. Niestety CS nie będzie leżał pod nim, schowa się w szafkę, obok innych gier i może tylko raz wrócę do save'ow sprzed Limańska i zobaczę, bo może coś mnie ominęło. Przez sentyment do Zony, stalkerów i tytułu. Szkoda, bo mogło być znacznie lepiej.
Image
Awatar użytkownika
LooK OuT!
Stalker

Posty: 92
Dołączenie: 17 Mar 2008, 22:53
Ostatnio był: 28 Sty 2009, 18:57
Miejscowość: Wrocław, X-12
Frakcja: Najemnicy
Ulubiona broń: Obokan
Kozaki: 0

Re: Ocena gry

Postprzez R@zor! w 01 Lis 2008, 19:54

-Grafika/Stabilność: 85%
-Grywalność: 75%
-Misje/Fabuła: 70%
-Klimat: 70%
-Udźwiękowienie: 70%
-Broń/Ekwipunek/PDA: 80%
-Ocena Finalna: 75%

Pierwszy Stalker ledwo u mnie chodził, więc byłem bardzo pozytywnie zaskoczony, gdy uruchomiłem CS po raz pierwszy. Gram na średnich detalach, ale gra mi sie bardzo podoba. Grywalność stoi na dobrym poziomie. Fabuła dla mnie jest ciekawa. PDA jest czytelne i przejrzyste. Dźwięki otoczenia są dobre, muzyka jest gorsza ale nie wiele. Ogólnie gra mi się podoba i jest warta grzechu.

Fajny avek. ;> -S3
Image
Awatar użytkownika
R@zor!
Kot

Posty: 22
Dołączenie: 31 Paź 2008, 23:00
Ostatnio był: 31 Sty 2009, 03:04
Frakcja: Bandyci
Ulubiona broń: "Tunder" 5.45
Kozaki: 0

Re: Ocena gry

Postprzez KoweK w 05 Lis 2008, 02:07

Grafika/Stabilność - 45% (Grafika -90% Stabilność - 0%)
O stabilności szkoda gadać- GSC się nie postarało. Za to grafika mnie urzekła, szkoda tylko, że przez optymalizację nie mogłem pograć na najwyższych ustawieniach...

Grywalność - 50%
Dla mnie grywalność większa niż w SoC. SoC w ogóle do mnie nie przemówił, za to CS tak. Niestety brak klimatu i wielu rzeczy, których bym chciał zobaczyć w Stalkerze.


Fabuła/Misje - 40%
LINIOWOŚĆ, LINIOWOŚĆ, LINIOWOŚĆ!

Klimat - 25%
Nie czułem klimatu


Ekwipunek/Broń/PDA - 80%
Wszystko wspaniałe prócz PDA ;)

Udźwiękowienie - 90%
Jedyny aspekt gry który naprawdę mi się podoba...

Finalna ocena - 55%
Oczekiwałem Stalkera takiego jakim miał być SoC. Może GSC niech teraz się weźmie za Stalkera o tytule Oblivion Lost? I najlepiej niech go oprą na nowym silniku, który spełnił by 'stalkerowskie' i stare założenia, które miały być w grze, a nie zostać wycięte, ot tak po prostu.
"kowunio jest stalkerem ubranym w sweter ochronny "wschód słońca" szukającym artefaktów w zonie szczecińskiej
legenda głosi, że zdołał ominąć korki i dostać się do centrum - żyły złota"

Wheeljack
Awatar użytkownika
KoweK
Główny Administrator

Posty: 5642
Dołączenie: 10 Cze 2005, 14:49
Ostatnio był: 08 Mar 2024, 14:32
Frakcja: Bandyci
Ulubiona broń: Vintar BC
Kozaki: 1470

PoprzedniaNastępna

Powróć do Ogólna dyskusja

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości