Lokacja: "Rozlewisko"Rozległa nizina w północnej części zony, zalana wodą z pękniętej tamy na jednym z dopływów Prypeci. Tama zbudowana w latach 90' miała za zadanie filtrować wodę z radioaktywnych zanieczyszczeń, aby te nie dostały się do Dniepru. Krótko po roku 2006, porzucona i zaniedbana, nie wytrzymała naporu wody. Dziś pobliskie tereny pokryte są siatką kałuż, stawów i strumieni oraz pełne niebezpiecznych, ruchomych piasków.
Obszary: Rżawczigorod, czyli rdzawe miasto
Dość duża budowla, służąca za bazę bandytom. Zbudowana siłami wziętych do niewoli stalkerów, zmuszanych do noszenia ciężkich metalowych części z pobliskiego cmentarzyska okrętów. Stanowi jeden, znacznych rozmiarów budynek składający się z plątaniny poskręcanych rur, poszycia okrętowego i złomu. W teorii miał przypominać czworobok, lecz jest dość nieregularny a ponadto wysoki na około półtora piętra. Wnętrza są jednak dość wygodne i mieszczą w razie potrzeby blisko 30 osób. Jest znakomitą bazą wypadową do ataków na patrole stalkerów, szukających artefaktów w pobliskich anomaliach, sama będąc jednocześnie bezpiecznym schronieniem na wypadek emisji lub ataku mutantów. Według legendy w pobliżu rdzawego miasta znajduje się wejście do jednego z tajnych laboratoriów - X13. Jest to jedynie bujda rozsiewana przez bandytów, aby oskubać wszystkich którzy spróbują szczęścia, szukając go. Warto również dodać, że miejsce te jest chyba największą fabryką broni i narkotyków w zonie. Innym źródłem utrzymania miejscowego gangu jest wielka bimbrownia
. Ponoć planuje się otworzyć tu również drukarnię fałszywych banknotów...
''Park Linowy'' - Tak właśnie swój obóz nazwali wojskowi stalkerzy, stacjonujący na południowo-zachodnich rozlewiskach. Park znajduje się w centrum bagna, osłaniany przed cudzym wzrokiem przez gęste drzewa i zarośla. Dawniej znajdowała się tu niewielka stocznia. Na jej zalanych ruinach wojskowi zbudowali chybotliwą konstrukcję z drewna, łącząc prowizoryczne chatki linowymi mostami. Nikt nie wie jaki jest cel ich wypadu. Być może tworzą mapy okolicznych terenów, a może przymierzają się do ataku na Rdzawe Miasto? Jedno jest pewne - mieszkańcy parku linowego to elita wojskowych stalkerów i nie zostali tu wysłani bez przyczyny.
"Zatopione blokowisko" - Jak sama nazwa wskazuje, to niewielkie osiedle składa się z kilku, na wpół zatopionych bloków. Od lat osuwają się coraz głębiej w bagno. Szare budynki odstraszają wielu mniej doświadczonych poszukiwaczy przygód. Mimo upływu wielu lat zdarza się, że w środku nocy nagle całe miejsce rozświetla blask z okien porzuconych domów. Jedni mówią, że w ruinach mieszka samotny kontroler, który wabi stalkerów światłem niczym ćmy. Wystarczy, że zapatrzą się w niesamowitą poświatę i znikają na zawsze w ruinach. Po chwili słychać jedynie potworny ryk bólu, który roznosi się po całych rozlewiskach. Zwany jest ''skowytem umarłych''. Inni mówią, że to tylko elektryczna anomalia przywraca zasilanie w budynkach... Jednak jak wyjaśnić tajemnicze krzyki? Tego nie potrafią już powiedzieć. Mimo wielu niebezpieczeństw, wielu tropicieli wybierało się na poszukiwania artefaktów w tamto miejsce. Ponoć w najbardziej osiadłym bloku, w zalanej piwnicy na samym dnie, detektory wskazują potężny artefakt. Gdyby mieć kombinezon z zamkniętym obiegiem powietrza może dałoby się tam dopłynąć... Ale wysokie promieniowanie odstrasza wszystkich chętnych...
"Cmentarzysko" - Wiele stłoczonych wraków okrętów tworzy niezwykły widok. Połączone burtami, ciągną się przecinając całe rozlewiska na dwie części. Niegdyś służyły do usuwania skutków katastrofy w Czarnobylu, dziś są pełnym anomalii źródłem legend i marzeń o bogactwie. Pod pokładami znajdziemy wiele kwasowych i termicznych anomalii. Znajdują się tu między innymi dwa kutry wojskowe, stary statek wycieczkowy, oraz barka przewożąca samochody. Wiele ze statków rozebrali bandyci przy budowie swej siedziby. Ponadto w jednym z wraków, którego kadłub rozerwany został wielkim ''wirem'' można się natknąć na "złotą rybkę". Tak przynajmniej twierdzi Gawron, jeden z okolicznych poszukiwaczy. Można tu zarobić nie tylko na artefaktach, ale także na wynoszeniu różnego złomu z wraków. Niedawno widziano dwóch, najwyraźniej odważnych samotników, taszczących diesla wyjętego z rybackiego kutra. Udało im się go opchnąć bandytom, za przyzwoitą cenę. (Trochę zjechałem pomysł od Szpagina, ale mam nadzieję, że się nie obrazi
, dawno już pisał.)
Tama - nie jest może ona monstrualnych rozmiarów, ale cieszy się wielką renomą w stalkerskich opowieściach. Niesamowite wrażenie robi ziejąca w niej od wielu lat dziura. Wciąż sączy się przez nią niewielki strumyk. Niektórzy mówią, że w jej wilgotnym wnętrzu można się natknąć na legendarnego mutanta - głowonoga. Podobny do wielkiej, przeźroczystej ośmiornicy, ma chwytać długimi mackami każdą ofiarę, zanim ta zbliży się do jego wielkiego cielska, leżącego w którymś z pomieszczeń. Na razie Tama jest całkiem niezbadana, z powodu wysokiej radiacji panującej w okolicy.
Anomalie: Galarety - cały obszar rozlewisk.
Spalacze - Wraki niektórych statków.
Tesla - Zatopione blokowisko.
Wir - wrak barki.
A także niespotykane nigdzie indziej:
Żelatyna - Przepalająca pokłady statków substancja przypominająca konsystencją i brakiem koloru, czy zapachu wodę. Biada jednak tym, którzy spróbują ją pić. Jest niesamowicie żrącym kwasem, którego niemal nie da się zneutralizować. Występuje również na powierzchni w postaci małych, zdradliwych stawów. Wystarczy wdepnąć w taki i możemy żegnać się z nogą. Produkuje artefakty "Rozgwiazda" i "Świerzb".
Rdzawy osad - Występująca w okolicach Tamy i Cmentarzyska anomalia chemiczna. Poznać można ją z daleka - wygląda jak czerwonawy pył osadzający się na roślinach i przedmiotach. Jest dość groźna - powoduje szybkie utlenianie ludzkich tkanek, a gdy dostanie się do płuc ma działanie dusząco-drgawkowe. Szybko zapycha filtry. Podczas silniejszych wiatrów, potrafi przemieszczać się na nowe obszary. Wytwarza artefakty ''Płynny Ołów'' i ''Rosa"
Mutanty: Dziki, Mięsacze, Szczury, Snorki, Pijawki, Kontroler, Poltergeisty
Oraz
"Głowonóg" - Bliżej nieznany gatunek bezkręgowca. Pod wpływem wysokiej radiacji i anomalii znacznie zwiększył swoją masę. Żyje w ciemnych korytarzach tamy, więc jego ciało jest zupełnie bezbarwne. Aby go zabić, trzeba dostać się do "centrum" ciała, zawierającego mózg. Nie jest to łatwe, gdyż mimo ciemności potrafi doskonale posługiwać się mackami, miażdżąc ofiary. Być może jest wrażliwy na światło i ogień.
Zadania: -
"Królowie Fałszerzy" Zleceniodawca - Bandyci z Rżawczigoroda
Cel - Pokonać mutanty w zapomnianych wrakach i znaleźć na statku części potrzebne do budowy drukarni fałszywych banknotów.
Nagroda - 7000 świeżutkich rubli
i podrobione pozwolenie na pobyt w zonie.
"Na ratunek tonącemu" Zleceniodawca - Stalkerzy z zachodniego obozu.
Cel - Odszukać zaginionego w ruinach blokowiska łowcę artefaktów, niespodziewanie zmierzyć się z kontrolerem i zdobyć zatopiony artefakt.
Zdobycze - "Bąbel" lub "Świetlik", Mózg kontrolera, "Kotlet" w zamian za uratowanie zaginionego lub "Kamienna Krew" za jego PDA, jeśli mu się zejdzie...
"Przesyłka specjalna" Zleceniodawca - Wojskowi z Parku Linowego
Cel - Podłożyć bombę w Rdzaym Mieście, dokładnie pod siedzibą bossa miejscowego gangu. Nie dać się wykryć. Obserwować fajerwerki
.
Nagroda - 6000 rubli, AK-107 i amunicja.
"Bój się ciemności"Zleceniodawca - Jak wyżej.
Cel - Zbadać wnętrze zrujnowanej tamy. Zdobyć mózg głowonoga, dokumenty oraz (opcjonalnie) artefakt "Rosa"
Nagroda - 7500 RU, Pancerz "Beryl"