No wiec wyskrobalem dawno obiecanego tutka na temat: techniki robienia zdjec w HDR.
Ok a wiec jazda. Na poczatku spis tego czego bedziemy potrzebowac do zrobienia takiej foty:
1. Aparat cyfrowy

ale zeby nie bylo tak latwo musi posiadac trym Maualny (tzw tryb M) a najlepiej opcje braketingu. Dlaczego o tym zaraz.
2. Statyw (bardzo wazna rzecz poiewaz bedziemy wykonywali 3 foty i wazne jest aby nie byly poruszone.
3. Programy: Photomatix Pro 2.5 oraz Photoshop CS2 (tzn hdr-a mozna zlozyc bez problemu juz bez tego drugiego ale uwiezcie mi ze PS baaardzo sie przydaje). Wlasnie dla wiekzej wygody bede dalej pisal "PS" za kazdym razem kiedy bedzie mi chodzilo o Photoshopa CS2.
Jak juz wczesniej pisalem hdr powstaje z conajmniej 3 zdjec (tz mozna zrobic i z 2 ale efekty nie sa czasem zadowalajace), zreszta z doswiadczenia jak i z obserwacji wiem ze aby wykonac dobry hdr nalezy przygotowac conajmniej 3 foty. Jedna przeswietlona, jedna niedoswietlona i jedna poprawnie naswietlona. I dl przykladu bede pracowal na tych 3 fotach:
1.
niedoswietlona
2.
normalna
3.
przeswietlona
Proponuje wszystkim zaiteresowanym sciagnac te 3 pliki i na razie na nich potestowac.
Dobrze... to tyle teorii, mozna sie brac za praktyke. Jak wczesniej pisalem aby wogole myslec o HDR-ze musimy miec w aparacie trym Manual. To dzieki niemu ustawimy rozne czasy naswietlania co w konsekwencji doprowadzi do powstania 3 ww fot. Czyli tak: szukamy jakiegos ciekawego miejsca, ustawiamy aparat na statywie i w trybie M aparat powinien miec widoczna w wizjerze/wyswietlaczu LCD drabinke ekspozycji (wyglada mniej wiecej tak: +....0....- czasami wystepuja drabinki bez zera w srodku no ale to latwo sie domyslic ze ustawienie na srodku da ustawienie zerowe). Ustawiamy kreske na 0, teraz po pstryknieciu otrzymamy fote poprawnie naswietlona (
normalna). Teraz musimy zmniejszyc nieco czas naswietlania o pare setnych sekund (czyli przesuwamy suwak na drabince w kierunku minusa i pstrykamy fote (otrzymamy fote
niedoswietlona. Analogicznie robimy dla foty
przeswietlonej tyle ze w drugim kierunku. To jest wlasciwie najtrudniejszy etap robienia HDR (odpowiednio naswietlic i przeswietlic foty. Wymaga nie co praktyki, na poczatku moze nie wychodzic. Wazne jest aby nie przeswietlic/niedoswietlic zbyt mocno fotek, bo w koncu mozemy dojsc do skrajnych wartosci i zamiast fotek bedziemy miec czarna i biala plame

.
Dobra wiadomosc dla tych szczesliwcow ktorzy maja nie co bardziej zaawansowane aparaty. W wiekszosci modeli zaimplementowano opcje
braketingu czyli po ustawieniu w trybie Maualnym pozycji zerowej, aparat sam dobiera ustawienia skrajne (plus/minus). A my tylko pstrykamy jeden, drugi i trzeci raz.
Uffff przebilismy sie wreszcie przez etap pstrykania fot, wiec mozna na spokojnie teraz isc do domu na kawe i zaczac obrabiac foty ;D
No dobra... mamy foty na dysku, mamy kawe na biurku, wiec odpalamy Photomatixa Pro 2.5
Po odpaleniu pokaze sie takie oto okno. Z zakladki
HDR wybieramy
Generate
Wyskoczy okno, klimamy
Browse i szukamy tych trzech zdjec zrobionych wczesniej. zaznaczamy wszystkie trzy i
Otworz
Klimamy na
OK
Pojawi sie nowe okno i tu tez klikamy
OK
Nastepuje lacenie fot, przeliczanie itp. Bardzo wazna sprawa... bierzemy lyk kawy bo za moment dostaniemy zawalu.... heheheheh. Tja po chwili oczom ukazuje sie taki potworek:
A zeby tego potworka zamienic na hdr-a wchdzimy ponownie w zakladke
HDR i klikamy na:
Tone Mapping
No i teraz dopiero zaczyna sie zabawa.
Z lewej strony na dole okna znajduje sie przycisk:
Default. dajemy wiec ustawienia defaultowe w celu polepszenia dalszej pracy na zdjeciu.
A tak to powinno wygladac:
Teraz cala zabawa polega na odpowiednim przesuwaniu suwakow.
Na poczatku zajmijmy sie ustawieniami:
Strenght,
Color Saturation,
Light Smoothing i
Luminosity. Ustawiamy wartosci jak na zdjeciu:
No i fajnie fota zaczyna wygladac jak hdr.
Teraz moze male wyjasnienie:
Strenght: przesuniecie suwaka w prawo ogolnie zwieksza nasycenie kolorow itp
Color Saturation: jak latwo sie domyslic nasycenie barw (koloru)
Light Smoothing: ogolnie opcja ta tak jakby cieniuje swiatlo, w zaleznosci jakie mamy foty wyjsciowe. Tutaj przy da sie wyobraznia, poniewaz musimy wiedziec jak mniej wiecej bedzie wygladal nasz hdr po zakonczeniu wszystkich operacji. I tak np: jesli robimy hdr w miejscu gdzie nie wystepuje silne oswietlenie (tak jak wlasnie ten hdr ktorego teraz obrabiam) zalecam stosowanie wartosci
Medium - wzmocnia nieco kontrast, dodadza zywsze swiatlo, ogolnie sprawia ze fota "ożyje". Jesli natomiast robimy hdr na ktorym wystepuja silne zrodla swiatla (slonce czy promienie sloneczne, lampy itp) proponuje ustwic
Very Hight. Pstrykanie hdr-a przy lepszym oswietleniu, co niesie za soba ustawienie wartosci na
Very Hight przynosi jeszcze jeden duzy plus: fota poprostu wyglada lepiej - wszystkie przejscia, kolory, kontrasty itp wygladaja na nardziej dopracowane, jak gdyby w wyzszej rozdzielczosci. Zreszta na koncu tutka jeszcze wruce do tego miejsca i pokaze trzy przyklady, gdzie zastosowalem wlasnie wyzsze ustawienia.
Luminosity ustawianie sily oswietenia (wartosci "+" mocniejsze swiatlo, "-" wiadomo odwrotnie)
Ok jedno juz mamy za soba teraz idziemy dalej.
Zakladka
Tone:
Ustawienia jak na zdjeciu:
White Point: rozjasnianie
całosci obrazu
Black Point: przyciemnianie
calosci obrazu
Gamma: stopien przejaskrawienia foty
Kolejnym krokiem jest ustawienie koloru. W takim razie wchodzimy w zakladke
Color. Znajduja sie tu trzy suwaki:
Temperature jak nie trudno sie domyslic ustawienia temperatury barwowej (czyli przekladajac na nasze: ocieplenie lub ochlodzenie kolorow)
Saturation Hightlight: zwiekszenie/zmniejszenie nasycenia koloru (saturacji) swiatel.
Saturation Shadow: zwiekszenie/zmniejszenie saturacji cienii.
Ja zastosowalem takie ustawienia:
Kolejna zakladka:
Micro
Microcontrast zwiekszenie/zmniejszenie kontrastu
Micro-smoothing wygladzanie krawedzi
Moje ustawienie wygladaja nostepujaco:
W zakladce:
S/H ustawiamy ogolnie stopien sily swiatlo-cienia
Hightlight Smoothing wyeksponowanie swiatel
Shadow Smoothing i
Shadow Clipping wyeksponowanie cienii (wlasciwie to nie widze zadnej roznicy miedzy tymi dwoma opcjami)
Moje ustawienia:
Na koniec mozemy jeszcze ustawic inny kat padania swiatla (przez zaznaczenie "360' image" i nie pozostaje nic innego jak tylko nacisnac przycisk:
Apply
Otrzymalismy takie cos:
Teraz wystarczy wejsc w zakladke
File i nastepnie w
Save As. w ten sposob doszlismy do zakonczenia pracy w programie Photomatix Pro 2.5.
Fota w wiekszej rozdzielczosci:
I wlasciwie mozna by ty skonczyc tworzenie hdr-a... Tyle ze dla mnie jest on za bardzo cukierkowy. Tzn jasne mozna by zmniejszyc nasycenie kolorow juz w czasie skladania hdr w programie Pfotomatix, ale wg mnie Photoshop CS2 daje wieksze mozliwosci w ingerencje w zdjecie.
OK powiedzmy ze co niektórzy bardziej ambitni chca sie pobawic w PS-ie

No problem - podzialamy w PS-ie (Jezu jak to pisze jest godzina 03.42 nad ranem heheheheeh).
Dobra jak sie powiedzialo A trzeba powiedziec tez B, wiec...
A wiec otwieramy tego hdr-a w PS-ie. I coz mozna z nim zrobic.... bardzo duzo. Tyle ze to juz chyba temat na osobny tutek

. Moze pokaze takie najwazniejsze rzeczy.
Przede wszystkim gryzie mnie ten kolor (jednak celowo dalem go takim mocnym poniewaz lepiej obrabic pozniej w PS na bardziez zywych kolorach niz na "wypranych").
A wiec w zakladce:
Image nastepnie
Adjustments wybieramy
Hue/Saturation i wartosc
Saturation obnizamy do -15
Kolory nie co stonowaly, ale nadal trawa wyglada zbyt "wesolo"
Postaram sie wiec nie co ja zmienic aby nabrala bardziej brudny, cieższy odcien. W tym celu wchodze do zakladki
Image nastepnie
Adjustments i wybieram:
Selective Color:
Pojawi sie takie okienko, z listy
Colors wybieramy:
Greens i ustawiamy wartosci jak na zdjeciu:
Teraz tylko wzmocnimy kontrast: z zakladki
Image nastepnie
Adjustments wybieramy:
Brightness/Contrast i ustalamy wartos kontrastu na okolo +20. Jak na zdjeciu:
Pozostaje tylko zmniejszyc fote, nieco wyostrzyc i mozna powiedziec ze zrobilem HDR-a
Oczywiscie wartosci podane przez ze mnie sa tylko przykladowymi i kazdy w zaleznoci od upodoban moze ustawic cos innego. Ja to widze tak jak opisalem, ktos moze miec inne zdanie... Nie kazda fota bedzie tez podlegala tym samym ustawieniom, ktore podalem wyzej.
A tutaj te trzy foty o ktorych pisalem na samym poczatku (opcja
Light Smoothing) foty na potrzeby Digart wiec nieco podkrecone
Jesli przebrneliscie przez calosc to respect ;D Za wszelkie byki, bledy w tlumaczeniu i inne niescislosci z gory sorry. W razie czego poprawie.
godz 04:43 nad ranem bez odbioru
