Texturowanie modeli (MilkShape)

Regulamin forum
Dział "Tworzenie Modyfikacji" służy do zadawania pytań odnośnie tworzenia modyfikacji, edytowania plików gry, oraz pisania tzw. tutoriali, czyli poradników odnośnie modyfikowania gry.
Nie zadajemy tutaj pytań odnośnie modyfikacji gotowych (nie dyskutujemy o nich!), prócz prób ich połączenia etc.


Przy cytowaniu plików *.LTX stosować tag [SYNTAX="ini"], przy cytowaniu plików *.script [SYNTAX="lua"] a przy cytowaniu plików *.xml - [SYNTAX="xml"].

Texturowanie modeli (MilkShape)

Postprzez r_populik w 18 Sie 2012, 23:36

Zrobiłem sobie model niewielkiego pudełka w 3ds max z przypisaną teksturą (na wszystkich ścianach jednakową), wyeksportowałem do object, w AE zrobiłem z tego ogf. Model w formacie OGF otworzyłem w Milkshape z zamiarem rozłożenia fragmentów tekstury na poszczególnych ścianach, zgodnie z tym tutorialem. Nie wiedzieć czemu moja tekstura się nie wczytała (była czarna). Usunąłem ją jednak i już w Milku przypisałem tę samą teksturę od nowa do wszystkich powierzchni. Następnie wziąłem się za teksturowanie (co się nakląłem, ale w końcu połapałem się, co i jak). W efekcie miałem pięknie oteksturowane pudełko, na każdej ścianie widniał ten fragment tekstury, o który mi chodziło. Zrobiłem eksport do object, otworzyłem w AE i dupa. Dwie ściany oteksturowane idealnie, dwie minimalnie wchodzące poza obszar teksturowania, a dwie całkowicie wychodzące poza obszar.
Oto screeny z Milka:
ImageImage
A to z AE:
ImageImageImageImageImageImage
O co, kurna, chodzi ?

EDIT - wreszcie się z tym uporałem, jest idealnie. A oto właściwa kolejność działań:
1. robimy model w 3ds max z przypisaniem fragmentów tekstury dla każdej ze ścian w Material Editorze (poprzez cropping), eksportujemy do object,
2. otwieramy ten model w AE, na razie wszystkie ściany wyglądają tak samo, czyli całość tekstury (najwyraźniej AE nie rozpoznaje rozmieszczenia tekstur zrobionego w 3ds max - nie mam pojęcia dlaczego), nic nie ustawiając eksportujemy model do OGF.
3. otwieramy model w Milku, jest on cały czarny (nie wiem dlaczego, ale nieważne). Usuwamy czarną teksturę, przypisujemy nową, teksturujemy każdą ze ścian z osobna, eksportujemy do object.
4. otwieramy AE, ustawiamy co trzeba i po raz drugi eksportujemy do OGF. Zrobione.

Za ten post r_populik otrzymał następujące punkty reputacji:
Positive kubekpop, Wheeljack.
Awatar użytkownika
r_populik
Modder

Posty: 789
Dołączenie: 26 Mar 2010, 12:45
Ostatnio był: 27 Mar 2025, 14:46
Miejscowość: okolice stolicy
Kozaki: 263

Reklamy Google

Re: Texturowanie modeli (MilkShape)

Postprzez Wheeljack w 19 Sie 2012, 21:25

Trochę nie kumam po co te operacje z maksem, skoro można wszystko zrobić w milku. :P
To wychodzenie textur poza obszar się powtarza? Może to była jednorazowa anomalia jakich wiele w milku i sdk.
Awatar użytkownika
Wheeljack
Administrator

Posty: 1920
Dołączenie: 13 Kwi 2009, 18:52
Ostatnio był: 09 Lip 2025, 18:56
Miejscowość: Fraktal
Ulubiona broń: GP 37
Kozaki: 726

Re: Texturowanie modeli (MilkShape)

Postprzez r_populik w 19 Sie 2012, 22:23

No niby można, ale to takie badziewie, że mnie aż odrzuca. To teksturowanie to też różnie przebiega - niby zaznaczam facem ścianę, niby coś tam zaznaczam w oknie teksturowania (o ile mi ramka gdzieś nie zniknie), a na modelu i tak widać co innego. A te narzędzie teksturowania to też ktoś wymyślił chyba tylko po to, żeby było trudniej. Chyba, że ja czegoś nie kumam. Czy tam da się zaznaczyć dany fragment tekstury inaczej niż przez naprzemienne używanie scale i move ?
EDIT
Dobra, załapałem, że można dać pivota na jednym z wierzchołków fragmentu tekstury i wtedy dużo prościej się skaluje. Ale mimo to brakuje mi zwykłego zaznaczenia obszaru z możliwością rozciągania/zwężania zaznaczenia we wszystkich kierunkach.
:arrowd: No kurna wiedziałem, że to się jakoś da zrobić :D . Mapowałem w UVW Unwrap. Pisałem o tym też tutaj. Wracam do domu i sprawdzam. Wielkie dzięki, bo myślałem, że już nikt nic nie poradzi.
Ostatnio edytowany przez r_populik 20 Sie 2012, 23:48, edytowano w sumie 2 razy
Awatar użytkownika
r_populik
Modder

Posty: 789
Dołączenie: 26 Mar 2010, 12:45
Ostatnio był: 27 Mar 2025, 14:46
Miejscowość: okolice stolicy
Kozaki: 263

Re: Texturowanie modeli (MilkShape)

Postprzez Cromm Cruac w 20 Sie 2012, 18:38

Zakładam, że mapowałeś w MAXie przy użyciu modyfikatorów UVW Map albo UVW unwrap.

Musisz przed eksportem z MAXa do object-a skonwertować cały model wraz z modyfikatorami do 'editable mesh'
Bo jak nie to plugin eksportujący nie zapisze Ci parametrów mapowania.

Wtedy nic w Milku nie trzeba robić.
Image

"Twoja opowieść mnie znudziła albowiem nie była o mnie" - Król Julian

Za ten post Cromm Cruac otrzymał następujące punkty reputacji:
Positive r_populik.
Awatar użytkownika
Cromm Cruac
Modder

Posty: 2549
Dołączenie: 22 Sty 2010, 19:01
Ostatnio był: 14 Maj 2025, 23:19
Miejscowość: Londyn / Bielsko-Biała
Kozaki: 1080

Re: Texturowanie modeli (MilkShape)

Postprzez r_populik w 20 Sie 2012, 23:40

@Cromm Cruac
Oczywiście to, co napisałeś działa. Zrobiłem model z oteksturowaniem w 100% w 3ds Max. UVW Unwrap w tym programie to czysta poezja w porównaniu teksturowaniem w Milku-Srilku. Aczkolwiek ze względu na moją totalną ignorancję w kwestii obsługi programów do modelowania musiałem nieco pokombinować zanim mi się udało. Napiszę jaka kolejność mi zadziałała (bardzo możliwe, że to oczywista kolejność, lecz nie mnie to ocenić), może komuś się przyda (poszczególne etapy zgodnie z tutorialem do 3ds max, który został przetłumaczony na nasze filmikiem @zdzicha)
1. robimy model,
2. dodajemy kość,
3. w material editor przypisujemy plik z teksturą do całego modelu, po tej operacji wszystkie ściany będą przedstawiały całą teksturę,
4. dodajemy modyfikator UVW Unwrap, edytujemy rozmieszczenie fragmentów (warto poczytać w necie tutoriale o UVW Unwrap),
5. konwertujemy model do editable mesh,
6. dopiero teraz dodajemy modyfikator physique zgodnie z tutorialem do 3ds max, po czym konwertujemy do model do stalkerowskiego object.

Po tych zabiegach możemy otworzyć model w AE i mamy wszystkie tekstury pięknie przypisane. :)
Awatar użytkownika
r_populik
Modder

Posty: 789
Dołączenie: 26 Mar 2010, 12:45
Ostatnio był: 27 Mar 2025, 14:46
Miejscowość: okolice stolicy
Kozaki: 263

Re: Texturowanie modeli (MilkShape)

Postprzez Cromm Cruac w 21 Sie 2012, 12:53

Teoretycznie możesz dodać Physique przed konwersją do 'editable mesh'. Możesz wtedy edytować ew. błedy mapowania.
Np. masz taki stack:
Kod: Zaznacz wszystko
Physique
UVW Unwrap
UVW Map
Box


O ile pamiętam MAX będzie ci wyrzucał komunikat, że edycja UVW Unwrap może spowodować błędy ale o ile nie zmienisz geometrii (a tylko mapowanie) to wszystko będzie OK. Na końcu jak już wszystko omapowane klikasz LPM na modyfikatorze poniżej Physique (UVW Unwrap) i wybierasz 'Collapse To' -> Editable mesh. Wtedy stack powinien zmienić się na
Kod: Zaznacz wszystko
Physique
Editable Mesh
Image

"Twoja opowieść mnie znudziła albowiem nie była o mnie" - Król Julian

Za ten post Cromm Cruac otrzymał następujące punkty reputacji:
Positive r_populik.
Awatar użytkownika
Cromm Cruac
Modder

Posty: 2549
Dołączenie: 22 Sty 2010, 19:01
Ostatnio był: 14 Maj 2025, 23:19
Miejscowość: Londyn / Bielsko-Biała
Kozaki: 1080

Re: Texturowanie modeli (MilkShape)

Postprzez r_populik w 23 Sie 2012, 10:50

Miałbym jeszcze jedno pytanko w tym temacie. Mianowice jaką metodę najlepiej wybrać przy teksturowaniu za pomocą UVW Unwrap w miarę prostych modeli typu butelka, puszka, itp. Chodzi mi o to, żeby było jak najmniej fragmentów powierzchni modelu, aby proces teksturowania maksymalnie przyspieszyć.
Awatar użytkownika
r_populik
Modder

Posty: 789
Dołączenie: 26 Mar 2010, 12:45
Ostatnio był: 27 Mar 2025, 14:46
Miejscowość: okolice stolicy
Kozaki: 263

Re: Texturowanie modeli (MilkShape)

Postprzez Cromm Cruac w 23 Sie 2012, 11:39

To zależy od modelu i ilości jego ścian. Np. puszka w stalkerze jest teksturowana jak walec. Czyli
Kod: Zaznacz wszystko
UVW unwrap
UVW Map (cylindical + cap)
Cylinder
Image

"Twoja opowieść mnie znudziła albowiem nie była o mnie" - Król Julian
Awatar użytkownika
Cromm Cruac
Modder

Posty: 2549
Dołączenie: 22 Sty 2010, 19:01
Ostatnio był: 14 Maj 2025, 23:19
Miejscowość: Londyn / Bielsko-Biała
Kozaki: 1080

Re: Texturowanie modeli (MilkShape)

Postprzez r_populik w 26 Sie 2012, 22:46

Pojawił mi się ni stąd ni zowąd kolejny problem. Otóż robię wszystko tak jak zawsze i przy konwersji pojawia mi się komunikat "Optimize: invalid face found. Removed" po czym 3ds max się zamyka. Zauważyłem, że dzieje się tak wtedy, gdy zastosuję Unwrap UVW w trybie face (niezależnie czy flatten czy normal mapping).
Awatar użytkownika
r_populik
Modder

Posty: 789
Dołączenie: 26 Mar 2010, 12:45
Ostatnio był: 27 Mar 2025, 14:46
Miejscowość: okolice stolicy
Kozaki: 263


Powróć do Cień Czarnobyla

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość