Dobra mój skrócony werdykt.
Plusy:
-Połączenie lini fabularnej z cienia czarnobyla
-stabilność silnika
-nowe trasy
-bardziej rozbudowany interfejs
-zdecydowanie zadania poboczne
-nowe anomalie
-system osiągnięć
-poprawiony system podrasowywania broni
-więcej wolności
-wstawione mutanty
-fajny system frekwencji [zabite mutanty,ulubiona broń itd]
-możliwość zamawiania sprzętu od początku gry
-leki i ogólnie więcej sprzętu
-ulepszony system schowków
-doszlifowany bardziej system a-life
-możliwość freeplaya
-fabuła z większymi ilościami wyborów
-narzędzia dla techników
Minusy:
-Klimat strasznie upadł
-wycięcie dźwięków z CS i SOC
-doszczętne wyrzucenie starych tras
-za łatwo o kase
-za niski poziom trudności
-krótka fabuła
-co jak co ale za mało tras [3 i wcale nie takie ogromne]
-wyrzucenie wojen frakcji
-trochę brakuje zadań- zleceń[obroń baze, wspomóż oddział itp]
Ocena: 6.8/10
A teraz małe podsumowanie słowne
. Zdecydowanie klimat jest gorszy niż w obu poprzednich częściach. Wiąże się to z wyrzuceniem odgłosów zony oraz starych lokacji. Nowe lokacja mają za mało atmosfery [bardzo mało pozasychanych trupów itp]. Krótka fabuła, niski poziom trudności i łatwo tu o forse jak cholera. Brak starych tras też trochę zabija klimat. Za mało apokaliptycznej atmosfery. Za mało uczucia odosobnienia i tajemniczości. Plusy to bardziej dorobiony interfejs [ miejsce na hełmy, skróty klawiszowe do przedmiotów]. Bardzo spodobało mi się dorobienie leków i używek. Wreszcie musimy trochę poużywać jednej apteczki nim użyjemy drugiej. System dopalaczy i leków jest świetny. Teraz można bawić się w medyka. Fajny pomysł z zamawianiem broni już od początku gry. Większa wolność czyli mniejsza liniowość. Nawet ciekawa fabuła ale cholernie krótka. Wreszcie ulepszony system schowków. Teraz można znajdywać schowki bezpośrednio a nie tylko przez trupy [ zabijało to realizm]. System osiągnięć też jest super. Możliwość zbierania nagród za swoje decyzje. Ranking ulubionej broni i najniebezpieczniejszego mutanta. Wreszcie załatwiono sprawę ze sprzedażą broni. Wcześniej można na tym było zbijać ciężkie kokosy. Wstawienie starych mutantów dodało trochę smaku. Dużo lepsza stabilność silnika i lepsza optymalizacja. Wreszcie największy plus czyli zadania poboczne. Jest ich dużo i są naprawdę dobre. Wreszcie jest co robić. Mogło by być trochę więcej zadań typu obroń bazę czy wspomóż oddział.
Rasumując gdyby nie wycięcie dźwięków [ zabija to potwornie atmosferę], starych tras [ powinna być hybryda nowych i starych], zbyt cukierkowy poziom trudności, krótka fabuła [ choć nawet ujdzie bo ciekawa i z możliwościami], łatwość o kase i trochę większy powiew nowości ze strony GSC byłoby świetnie. Niestety wielu rzeczy brakuje dlatego uważam iż zew jest słaby w porównaniu z poprzednikami. Jednak i tak polecam te grę całym sercem. Jest słaby ale tylko w porównaniu z innymi stalkerami tak to pod względem atmosfery rozpirdala wszystkie inne fps'y na tryliony oktanów. Warto zagrać mimo wszystko. Jeśli jednak zabierasz się za stalkera to mówię ci jako doświadczony gracz zacznij od CS'a. Potem SOC i COP i jest wszystko w najlepszym porządeczku a ze wszystkich gierek maksymalna ilość atmosfery wyciśnięta.